Menu

draagvlak creëren

7 maart 2016 - aantal blogs
draagvlak creëren

ikzelf

Het was ergens halverwege januari van dit jaar toen ik gemaild werd door iemand van de onderwijscooperatie. Mijn project als onderwijspionier MBO was gekozen om te worden gefilmd ter promotie van het werven van pioniers voor schooljaar ‘16/’17, of ik mijn medewerking wilde verlenen….De zenuwen sloegen gelijk toe…maar pionieren is uit je comfortzone stappen, nieuwe paden inslaan en kansen pakken, dus ik belde een dag later om mijn JA door te geven, maar wat bleek? Er waren drie projecten uitgekozen en drie pioniers waaronder ik benaderd. Er zou een keuze gemaakt worden. Ik vertelde mijn verhaal, mijn doel en mijn missie….

23 februari werd ik dus gefilmd . Omdat ik dit blok op dinsdag niet ingeroosterd ben, mocht ik klas 1a even van mijn collega Engels lenen. Danny, bedankt! Twee andere collega’s wilden wel iets vertellen over mij , mijn project en hun ervaringen met Kahoot, Socrative en Google Sites. Alie en Henk, jullie ook bedankt!

Hieronder staat de tekst die het filmpje begeleidt op www.leraar24.nl , want ja hoor binnen drie dagen was de film gemonteerd en binnen vijf dagen stond het online. Wat weer een leerzame ervaring!

Petra Holstein is in 2015-2016 een van de onderwijspioniers in het MBO. Zelf is zij natuurlijk enthousiast over haar project en ze weet precies wat ze wil bereiken. Maar hoe maak je collega’s ook enthousiast en krijg je draagvlak binnen je team ?

Petra werkt bij het Drenthe College en geeft ict- en rekenlessen aan studenten van de opleiding beveiliging , niveau 2. ICT sluit in het entreeonderwijs niet aan bij de studenten, deels ligt dat aan het lesmateriaal maar soms wordt het te moeilijk gebracht. Petra merkte dat ze deze jongeren via online opdrachten beter kan aanspreken en dat ze meer leren. Dit idee heeft zij via de Onderwijspioniers verder uitgewerkt, onder de titel “ ICT werkt!”, met simpele opdrachten via tools als apps voor mobiele telefoons.

Als je Onderwijspionier bent is het van belang dat je ook collega’s meekrijgt. Dat betekent investeren in het creëren van draagvlak en vooral veel informatie geven en laten zien waar je mee bezig bent. Zo kunnen collega’s zien wat mogelijk is en ervaren dat anders werken niet altijd een taakverzwaring is. Petra geeft tips in o.a. de teamvergadering en via haar eigen blog en probeert zo collega’s te motiveren. Dat werkt soms goed , maar soms ook moet ze haar verwachtingen bijstellen. Uiteindelijk zou Petra graag bereiken dat haar collega’s de vele mogelijkheden zien zodat de drempel om ICT te gebruiken verlaagd wordt..

Via de website Onderwijspioniers is het blog van Petra Holstein over dit project te lezen. Daar staan ook de projecten van alle andere Onderwijspioniers.

Het idee van het mobieltjeshotel is uitgebreid beschreven in Petra’s eigen blog.. In het blog ook tips en informatie over andere ideeen van Petra, zoals Quizizz waarmee in de video wordt gewerkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.