Menu

Edcamp 2017

12 maart 2017 - aantal blogs
Edcamp 2017

 

Af en toe moet je jezelf iets gunnen. Dan gun je jezelf een mooie dag met collegae vanuit PO, VO , MBO en HBO en als je verwachtingen dan ook nog uitkomen, dan was je dag geslaagd. Mijn eerste deelname aan EdcampNL was dat zeer zeker! De gastheer en -vrouwen van OBS de Bijlmerhorst en de organisatoren Frans Droog en Patricia van  SLobbe dank ik hiervoor .

Een kwartiertje vertraging door de werkzaamheden aan de A-1 maar volgens mij was ik nog mooi op tijd voor de eerste sessie. Veel bekende gezichten en ook velen die ik totaal niet vond lijken op hun profielfoto op twitter.( In het echt zien ze er veel leuker uit) Zes keuzemogelijkheden per sessie…. Er waren altijd wel twee bijeenkomsten waar ik naar toe zou willen. Maar niks om achteraf over te klagen. Beter een slechte beslissing dan geen beslissing… (niet dat ik slechte keuzes maakte overigens)

 

Sessie 1

Paul Laaper over non formeel leren mbv badges

Paul ging onlangs  naar Litouwen om zich te laten informeren over informeel leren mbv Badges. Via de website Badgecraft.eu kan men lesstof aanbieden en hier badges aan koppelen. Je moet als student dan taken volbrengen om een badge te kunnen verdienen en bij een bepaald aantal badges kan een certificaat behaald worden. Taken die Paul moest doen in Litouwen waren o.a. bloggen over de reis, en het vermelden op twitter.

Wat zouden toepassingen in het onderwijs kunnen zijn? Je zou de lesstof kunnen opknippen en er badges aan hangen. Dit werkt motiverend . Je werkt met leerdoelen . Je zou bijv. ook bijscholing waartoe wij allen zijn verplicht in badges kunnen doen , geen aanwezigheidspremie dmv certificaat

Mensen die ook erg bezig zijn met Badges in het onderwijs zijn Eus van Hove en onlangs blogpostte Wilfred Rubens ook over dit onderwerp.

Jorgen van Remoorte was ook aanwezig tijdens de sessie en hij vertelde over zijn LOF project ‘leren zonder cijfers’.

Wat ik mij persoonlijk afvroeg , was wat  het verschil is tussen een beloning als cijfer en een beloning als badge. Iemand zei dat het verschil is dat er aan een badge een aantal competenties en vaardigheden hangen die dan worden afgetekend…

Sessie 2

Jan Tishauser over onderzoek van Graham Nuthall.

Graham Nuthall (een Nieuw-Zeelandse onderwijsonderzoeker) concludeerde dat veel wat in de klas gebeurt volgens een vast patroon verloopt. Er is geen leeropbrengstvershil tussen klassen met een onervaren of een ervaren docent. Wat wel het verschil maakt is de manier van feedback . Dat is essentieel voor de leeropbrengsten . Graham Nuthall wou in eerste instantie een handboek maken met do’s en don’ts van het lesgeven. Maar ontdekte zelf dat dat niet zo werkt dus werd de aandacht verlegd naar leerstof en leerling.

Uiteindelijk werd het onderzoek zo dat er 1 leerling en 1 onderwerp werd ondzerzocht en hij ontdekte dat als een leerling drie keer goed hadden opgelet, ze toetsvragen goed konden oplossen.

De conclusie:

*beperk je tot de hoofdzaken

*geef toetsen

*zorg dat je de sociale structuur in de klas kent . 70% wat lln. leren doen ze door van elkaar te leren en dan leren ze niet altijd het juiste.

Jan is de initiatiefnemer van ReseachED Amsterdam

 

sessie 3

Karin Winters over bloggen.

Hier  waren veel mensen aanwezig die ik van twitter ken of van een ontmoeting eerder. Er kwam aan de orde dat bloggen met leerlingen heel zinvol kan zijn. Stageverslagen zou je kunnen bloggen of bijvoorbeeld iets over “Welke bekende Nederlander heeft bij jou op school gezeten?”

Veel termen kwamen voorbij en tijden en dagen waarop de meeste mensen blogs lezen . Ook wil men een blogworkshop organiseren .

Hashtag Themabloggen , Blogkermis, Blogpraat, Profblog

Het was een ontspannen sessie waarbij ook het publiek goed aan het woord kwam.

Pauze

Even buiten spelen met CSUnplugged .

#sorteernetwerk programmeren irl zeg maar.

 

Sessie 4

Pauline Maas over de microbit.

Omdat dit onderwerp online zo vaak voorbij komt , wou ik wel eens zien wat het is. Pauline is  bezig een boek te schrijven over dit fijn stukje techniek dat in het najaar wordt gepuliceerd bij boek2Punt0.

De microbit moest gekoppeld worden aan de pc en dan surfen naar de volgende website: pxt.microbit.org

Vanaf die site  een programmaatje downloaden en je kon dan bijv. een stappenteller programmeren…. Omdat ik een Chromebook bij me had en niet wist waar ik zo snel het gedownloadde kon vinden, liet ik mijn buurman stoeien met de microbit, maar ook hij had een Chromebook mee en wist het ook niet zo één, twee, drie . (LOL) Voor een euro of twintig kan je een starterssetje kopen bij oa Slim.nl

Leuk om er iets over gezien te hebben, voorlopig is het niet echt iets dat ik meteen zal gaan aanschaffen trouwens, maar wie weet…

Sessie 5

Kortom OneNote One Love !

Rhea Flohr over One Note

Rhea liet haar notebook zien en enthousiasmeerde de aanwezigen in het gebruik van een online notitieblok. Ik kon alles bevestigen want door OneNote gaat een wereld voor je open. De hele dag heb ik aantekeningen gemaakt in een OneNote op mijn IPad en  onlangs blogte ik zelf over dit onderwerp. Enthousiaste collega’s in het lokaal waarvan er velen aan de slag zullen gaan denk ik met deze prachtige Office365 tool. Op facebook is een pagina OneNote in Class waar ook veel tips en trucs voorbij komen en volg OneNoteCentral of OneNoteEdu op twitter ook voor    veel nieuwe features.

 

 

En wat was mijn bijdrage deze dag?

 

Een overheerlijke Noord-Afrikaanse koek met dadels en walnoten. Ik ging met een leeg bakblik naar huis en kreeg veel complimenten over het baksel maar ook de vraag naar het recept. Vandaar dat ik het hier publiceer. Erg gemakkelijk. Ik gebruikte twee keer de hoeveelheid die hier genoemd is op een bakblik uit de magnetron. En met wat kokos op de bovenkant ter versiering.

 

                                                                   en vier punten  voor   het lerarenregister 😉

 

 

Please follow and like us:

5 reacties op “Edcamp 2017

Judith van Sprundel

Wat leuk om dit te kunnen lezen! Bedankt!!

jacques verschuren

Wat een mooi verslag. Zou je mij je aantekeningen, bevindingen met onenote willen sturen, want ik ‘moet’ er mee aan de slag….

Petra Holstein

@Jacques leuk dat je reageert! Voor @Judith geldt dat ook natuurlijk. Wat ik zou doen is, ga eerst alleen met OneNote aan de slag, voordat je er groepen aan koppelt. Verder kan je op 8 april naar Vleuten komen? https://www.slbdiensten.nl/slb/nieuws/evenementen/gratis-inspiratiedag-voor-docenten-ict-in-de-onderwijspraktijk dit is de link waarop je je kan aanmelden . Heb je mijn vorig blog gelezen over OneNote? En advies is , gewoon beginnen, is beetje lastig in het begin, maar al doende leert men. succes!!!!!

  • Pingback: edcampNL was weer top | Droog's

  • Pingback: Onderwijsfeest genaamd EdcampNL | Jörgen van Remoortere

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *