Menu

Kultuer & Mienskip dag twee

14 maart 2018 - onderwijs met ICT
Kultuer & Mienskip dag twee

Kultuer & Mienskip

Conferentie voor onderwijsvernieuwing en ICT

7 en 8 maart 2018 te Leeuwarden

 

Tweede dag

Donderdag 8  maart

Op de internationale vrouwendag zat ik om half acht in mijn auto op weg naar onze  culturele hoofdstad en dag twee van de conferentie. Van te voren had ik workshops uitgekozen, maar omdat ik ruim op tijd in de Harmonie was en alle workshops nog eens doorlas.. besloot ik toch anders.. en de eerste bijenkomst was mijn beste keuze deze dag.

Workshop 4

“Advisory”

Door: twee docenten van het Wibaut College (onderdeel van ROC TOP)

 

Een workshop starten met en activerende werkvorm, daarmee zet je gelijk je toehoorders in de actiestand. Er stond een Padlet klaar, een virtuele muur waar je post-its op kon plakken met het antwoord op de vraag.. “Wat is Advisory?”

Advisory komt uit Amerika en het doel is om een veiliger leer- en schoolklimaat te creëren en dat de mentoren daar een belangrijke rol in spelen .

Het Wibaut College heeft twee locaties in Amsterdam en ze bieden niveau 1 en 2 opleidingen aan. Daarnaast zijn ze dit jaar gestart met speciale Clinics, Clinics die inspireren en zelf gekozen worden door de studenten.  Elke dag komen de studenten om 9 uur op school en melden zich bij hun mentor (LOB’er) Deze mentor registreert de presentie en zorgt ervoor dat iedereen bij de juiste Clinic is als die starten om 9.15 uur.  De studenten beginnen  de dag met iets dat ze zelf hebben gekozen, dat hun interesse heeft en waarvoor ze uit hun bed komen (niet geheel onbelangrijk natuurlijk)  Er moet nog onderzoek gedaan worden of het schoolverzuim ook daadwerkelijk  is verminderd en het persoonlijke welbevinden is vergroot, maar de dames die deze workshop leidden vertelden vol enthousiasme over de kansen die ze de jongeren bieden. En ik geloof dat het gaat werken!

Voorbeelden van Clinics die genoemd werden zijn : Reis door het Midden-Oosten, Quiz & Spel, Boy things/ schaken, Girl Talk (waarbij meisjes het kunnen  hebben over onderwerpen als exposen ) , Gentlemen’s Club , Lyrical Miracles en (hoe bedenk je het..) Heel Wibaut bakt. Ook AVO-vakken worden in Clinics aangeboden . De Engelse taal (conversatie) wordt geoefend  tijdens een ontbijt. Alles wordt gekoppeld aan de 21e eeuwse vaardigheden  en de eigen docenten verzorgen tot nu toe alle  Workshops/ Clinics.  Elke onderwijsperiode van 9 weken  mogen de studenten  nieuwe clinics uitkiezen en doordat de hele schoolpopulatie meedoet, komt dat de school en het gevoel van veiligheid ten goede (de hele populatie wordt gemixt) .

 

Advisory is voor een deel gebaseerd op de theorie van Gardner, een omstreden theorie zo te lezen uit de  reactie die ik kreeg op mijn tweet. Maar als studenten het FILMPJE zien met de uitleg van de theorie zal iedereen zich ergens mee kunnen vereenzelvigen. Iedereen leert  op zijn eigen manier en dat is goed. Het doel heiligt de middelen zou ik hier willen zeggen.

 

 

 

Plezier in het leren. Plezier op school , iets dat deze twee docenten ook zelf uitstralen.   We zagen een YouTube filmpje van een meisje in een klas vol jongens, zingend, de jongens beatboxend  . Zelf geschreven teksten… prachtig.

Hoe  mooi is het dat iedereen in  deze kwetsbare doelgroep gezien wordt, er mag zijn en bediend wordt op maat . Dit is hoe het onderwijs moet zijn. Chapeau en respect!

 

 

Workshop 5

“beroepsgericht opleiden – onderwijs in een nieuw jasje!”

Door: beheerder (Dulon-)online omgeving en docenten van DulonCollege

 

Deze workshop vond plaats in een cafétje achter de Harmonie. Een gezellige ambiance met een live-verbinding met een BBL-student via Skype als ervaringsdeskundige.

Alweer viel de naam John Hattie en werd er gerefereerd aan zijn principes. Volgens mij ben ik het wel eens met die principes (geen cijfers meer)

Het Dulon College laat zien hoe ze met afstandsleren omgaat  en hoe ze de feedback gesprekken aanvliegt:

*waar ga je naar toe met deze opdracht

* hoe sta je ervoor

* wat is je volgende stap

De student ervaarde het als zeer fijn  dat hij veel meer in contact stond met de docent als voor het online tijdperk . Hij kreeg sneller antwoord op zijn vragen zodat hij weer door kon . Voorheen moest hij wachten met het stellen van de vraag  tot hij weer naar school ging. Nu heeft hij binnen 24 uur  feedback.

 

 

Na deze workshop werd er geluncht en  om twaalf uur startte een spetterende show van onze Sport en Bewegen studenten uit Emmen en de aankondiging dat het  Drenthe College het stokje overneemt van de drie ROC’s die het dit jaar organiseerden en de conferentie als gastCollege gaat dragen. Kippenvel bij de rap van ‘de beste versie van jezelf’ HIER kunt u er ook nog een keer van genieten.

 

 

Workshop 6

“Hoe maken we onze studenten blijvend ICT-geletterd”

Door: docenten/onderzoekers GraafschapCollege, Aventus en Hogeschool van Arnhem/Nijmegen

Na een korte uitleg werd ons gevraagd om in groepjes van vier  over digitale geletterdheid te praten .

Waar horen de items bij, bij onderzoek, opleiden, onderwijs of ontwerpen. In mijn groepje praatten we  over ict basisvaardigheden, mediawijsheid, computational thinking en informatievaardigheden in het algemeen.  Uitwisselen van gedachten ,ideeën en concepten is een waardevolle bijvangst .

 

Nog één workshop te gaan:

 

 

 

 

 

 

 

 

Workshop 7

“van Inspiratie naar motivatie” Students Analytics

Door: Theo Bakker,Vrije Universiteit

 

En dat was voor mij een hele verkeerde keuze. In een grote zaal met weinig toehoorders, luisteren naar een onderwerp dat op zich interessant is (netwerkanalyse met data) maar dat niet meer binnenkwam (bij mij)  Wel heb ik nog twee foto’s gemaakt 🙂

 

Tot slot was Foppe de Haan degene die deze conferentie afsloot. Van horen zeggen was het ontroerend en goed . Hij had het over Talentontwikkeling.

 

 

 

 

 

 

 

 

Met een hoofd vol inspiratie ging ik die middag terug naar Drenthe, daar waar de volgende conferentie van onderwijs en ICT zal plaatsvinden. Ik hoop dat we dat net zo goed gaan organiseren als onze Friese collega’s . Laten we er de beste versie van maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.