Menu

OneNote als groeidocument

9 februari 2018 - onderwijs met ICT
OneNote als groeidocument

Afgelopen woensdag was ik aanwezig op de jaarlijks georganiseerde taal- en rekenconferentie van het Drenthe College. Dit keer was het in Emmen in het Atlastheater. Voor het eerst had ik ook een actieve rol op deze dag. Ik zou als een soort sneldichter of sneltekenaar (mijn eigen woorden) dus als verslaglegger  bij een workshop aanwezig zijn om alle informatie te verwerken in een OneNote, om dat vervolgens te kunnen delen met de aanwezigen  en iedereen zo tegelijkertijd kennis te laten maken met  de mogelijkheden van de paarse tegel van ons Office365 pakket , tot ieders beschikking maar nog door weinigen effectief gebruikt.

Van te voren maakte ik een OneNote aan. Bewust koos ik er voor in dit geval niet voor de Classnotebook-variant te kiezen, aangezien het document niet aan studenten zal hoeven worden gekoppeld.

Het thema van de workshop was “rekenen in de beroepscontext” . Dat werd ook de naam van de OneNote. De kleur maakte ik rood ( Drenthe College) en ik maakte vijf tabbladen (secties) Eén  voor algemene dingen en informatie en vier secties met ieder een domein van rekenen.

De bedoeling was dat de deelnemers na een korte instructie en achtergrondinformatie lessen zouden bedenken over situaties die onze studenten in de praktijk tegenkomen en waarbij ze aan het rekenen zijn .  Rekenen koppelen aan het beroep waarvoor ze aan het studeren zijn. De collega’s konden hun ideeën uitwerken op digitale posters: (van het steunpunt taal en rekenen / MBO-raad) 

Tijdens de workshop noteerde ik alle websites die genoemd werden, tips die werden doorgegeven , en er  werden mij eindproducten toegestuurd per mail of kon ik halen van de Padlet  die de workshopleiders hadden samengesteld. Ook maakte ik verschillende foto’s die ik via de app op mijn telefoon (Officelens) rechtstreeks invoegde in de OneNote .

Na afloop had ik een uurtje nodig om alles te herschikken en te delen.

Omdat ik niet alle namen van de deelnemers ken en zeker niet hun mailadressen, deelde ik de OneNote met de projectleider die nog dezelfde dag de link stuurde naar de collega’s die deelnamen. Wat ik toen tegenkwam was dat als je via via de link deelt, ondanks dat het vinkje goed stond (uitstond) , diegene toch om toegang moest vragen . Op zich is dit geen probleem, maar zou vertraging kunnen betekenen in het kunnen bekijken van de OneNote.

Deze OneNote staat voor de deelnemers op “alleen lezen” toch kunnen we er in samenwerken. Mochten er nieuwe posters worden ontwikkeld, of websites zijn waar materiaal te vinden is, dan kan een ieder mij mailen en dan zet ik het in de OneNote. De nieuw toegevoegde elementen zijn voor iedereen zichtbaar. Omdat nog niet iedereen eigen is met deze paarse tegel, ben ik samen met de projectleider en een mee-organiserende docent de enigen die op dit moment de OneNote kunnen bewerken . Het doel is om dit document te laten groeien en iedere (reken)-docent er zijn of haar voordeel mee kan doen. 

Ik hoop van harte dat ik zo op een positieve manier het gebruik van OneNote kan promoten. Niet omdat ik aandelen heb in Microsoft Office (;-) maar gewoon omdat het in het onderwijs een ontzettende handige, bruikbare, steeds  in ontwikkeling zijnde, tijdbesparende tool is .

Please follow and like us:

Één reactie op “OneNote als groeidocument

Pia

Dag Petra, Duidelijke omschrijving van je activiteiten. Nu zien of de rekencollega’s ook gebruik gaan maken van OneNote. Hoop ik wel, want het is een mooie manier om materiaal te delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.