Menu

Sl!mme zaterdag #inspiratiedag

14 april 2017 - aantal blogs
Sl!mme zaterdag #inspiratiedag


Het is alweer bijna een week geleden dat ik met collega’s Henk en Marianne naar de ICTinspiratiedag in Vleuten ging. Georganiseerd door

Sl!m.nl , SLBdiensten en waarschijnlijk nog andere instanties. Het ging in ieder geval over Microsofttegels en –AddIns op het Office365 pakket. Na wat oponthoud bij Zwolle arriveerden we ruimschoots op tijd bij het Amadeus Lyceum in Vleuten. We werden ontvangen met een goodiebag en een lekker kopje koffie waarna we rustig onze keuzes konden maken van de in totaal 6 aangeboden workshops.

Als men aan me vraagt “Waar haal jij je inspiratie vandaan”? Antwoord ik steevast : “van Twitter” En daarmee bedoel ik , van de mensen die over het onderwijs en onderwijsgeraleerde zaken twitteren. En zo kom je op inspiratiedagen als deze ‘bekende’tweeps tegen. Ik vind het erg leuk om met mensen buiten de eigen school, of  buiten het MBO te spreken over dingen waar we allebei mee bezig zijn.  Zo kunnen we elkaar ook helpen. Zoals maandag bij een vraag over Sway en dinsdag maakte ik een Sreencast over het distribueren van secties van een Notebook, waarbij ik iemand heb kunnen (verder) helpen.

De dag begon met een keynote van een 12-jarige. Zeer gedreven en vaardig vertelde ze over haar ICT-ervaringen met oa de Micro-bit en Arduino , over haar inspiratiesessies voor meiden en over haar school het technasium. Ze kon niet lang blijven , ze had nog een hockeywedstrijd …..:-)

Ronde 1

Classroom

Het was vreemd om te zien dat ik het tegeltje van Classroom wel binnen mijn tegels heb staan en mijn collega’s niet. Dit was slechts een constatering, we gingen aan de slag in een andere omgeving en zo werd ik opeens Leerling17 . Classroom is eigenlijk het schilletje om alle apps die je gebruikt in de klas heen. Er werd gepresenteerd mbv een Sway, waarin filmpjes waren embed. Ik zag dat een Sway ook met een pointer kan worden bediend. Nice! Een erg leuke activerende werkvorm was het gebruik van Poll Everywhere. Hiermee houd je je publiek actief betrokken. Binnenkort maar eens weer toepassen in een les. Een woordwolk kwam tot stand over de vraag wat eigenaarsschap is.

 

Meer informatie over eigenaarschap en 21e eeuwse vaardigheden vind je op de website van Expertis.

 

Ronde 2

Office Mix

In een mail was ons gevraagd om van te voren de mix te downloaden zodat we tijdens de workshop meteen aan de slag konden. Mijn collega’s en ik kregen echter de volgende mededeling en hebben de vraag “Is hier wat aan te doen”neergelegd bij de ICT-dienst van onze school.

Als het WEL lukt, zie je een extra tabblad in Powerpoint met de naam OfficeMix. Hieronder copy paste ik de voorwaarden en pluspunten en nadelen van het werken met Office Mix uit het blog van  onze gastdocent Irene van der Spoel :

Voorwaarden – Internetverbinding – (Ingebouwde) microfoon – PowerPoint – Microsoft account Pluspunten – Heel makkelijk te gebruiken – Geweldige analytische gegevens – Complete, interactieve lessen Minpunten – Je moet PowerPoint 2016 tot je beschikking hebben

Bron:

http://www.todaysteachingtools.com/blog-ict-per-week/powerpoint-mix

Irene werkt in het VO en studeert aan de Hogeschool Utrecht. Ze is de afgelopen week uitgeroepen tot beste hounoursstudent . Zie hier een artikel daarover. Irene schrijft elke zondag een blog over een ICT-tool waarmee ze werkt in het onderwijs , je kan je abonneren via haar website : www.todaysteachingtools.com

 

Officemix zelf heb ik dus niet kunnen oefenen , maar wel kunnen meekijken met mijn buurvrouw die van haar powerpoint een echte film maakte. Als je als docent je powerpoint laat zien aan de klas, en je legt dingen uit, kan  je met  officeMix er een film van maken , zodat afwezige leerlingen de les alsnog  kunnen zien en dan zo toch de uitleg van de docent krijgen. Je kan elke slide herschrijven en aanpassen en achteraf kan je vragen inbouwen die beantwoord moeten worden, zonder antwoord kan je niet naar de volgende vraag. Het deed me zelf denken aan een combinatie van Screencast-o-matic en edpuzzle.

Gaaf zijn de ‘analytics’ in OfficeMix. Je kan zien welke leerling hoelang over een slide heeft gedaan. (en niemand kan je nog iets wijs maken 😉

 

Ronde 3

Sway

Na een heerlijke en gezellige lunch waarbij ik bij mensen aan tafel zat die ik nooit eerder heb gezien of gesproken maar waarmee direct een klik was door onze gezamenlijke passie voor onderwijs en ICT. Binnenkort komt Microsoft met een app ‘Whiteboard’ Belooft veel, maar er mocht verder niks over gezegd worden door de tester. Jammer!

Tijdens de pauze ontdekte ik dat diegene die de OneNote workshop gaf (waar ik eigenlijk naar toe wou) , ook de workshop eerder dit schooljaar in Eindhoven had gegeven, dus vandaar dat ik ben geswitcht.  Wing Kan Lai is ook actief op facebook en twitter en kon mij vertellen dat ik in een oudere versie van OneNote werk, waardoor ik dit weer heb kunnen doorgeven aan onze ICT-dienst

Mijn move maakte ik naar de Sway-workshop. Zelf werk ik er wel al een tijdje mee , maar je hoort atijjd iets nieuws en dit keer was dat: samenwerken in een sway. Iemand maakt een nieuwe Sway, die deel je met anderen en dan kan je gezamenlijk werken aan de sway (mits je ‘mag bewerken’ aanvinkt) Dit hebben mijn collega Jan en ik gelijk maandag geoefend  met een groep beveiligingsleerlingen.

Ook leerde ik dat de voorgestelde foto’s en filmpjes door Sway worden gekozen nav de titel van je Sway. Je kan in een Sway ook goed een Formulier embedden. En verder vertelde deze meneer ICT (zo noemden de leerlingen hem altijd) dat in Word ook een insluitende lezer is of komt , te vergelijken met de Learning tools in One Note.

Een dag als deze inspireert mij enorm om verder te gaan met zaken die ik in de klas kan gebruiken. Het  was de eerste keer dat deze dag werd georganiseerd. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar !

Voorlopig ga ik gewoon door met het uitbreiden van mijn kennis op education.microsoft.com

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.