
Nadat ik vorige week met behulp van collega van de receptie zo’n 280 pennen plus bijbehorende tekst in de postvakken van de collega’s heb gedaan, was het deze week tijd om leerlingen een pen te geven.
Dat de collega’s een week eerder een pen kregen , was bewust want ook had ik pennen voor Handel-, Entree- en Zorg/Welzijn-niveau2- leerlingen en dan konden die door LOB’ers worden uitgedeeld met met een bijbehorend praatje.
Vorige week was ik in de les ICT bezig geweest met de adressen van magister, webmail en persoonlijk e-mail adres. Tijdens de les snapte iedereen het, er werd braaf geknikt en ik ontving van iedereen een mail.
Een week later….
De proef op de som .
“ Ik heb jullie een mail gestuurd” de helft van de leerlingen die de mail aan hun privémail had gekoppeld had dat al gelezen ( maar niks mee gedaan) “ Ik vraag jullie om me per mail drie antwoorden te sturen op vragen uit mijn mail..,” Iedereen logte in. Geen vergeten wachtwoorden ( al doende leert men….iedereen MOET zijn wachtwoord na het aanmaken in de telefoon of agenda zetten )
Via de beamer kon men mijn mail volgen, maar niet de antwoorden zien!
Mijn vragen waren :
1. Noem de url van de homepagina van studenten van het Drenthe College
2. Wat is jouw Drenthe College E-mail adres
3. Hoe kan ik buiten de view om naar Magister?
Er waren twee goede antwoorden in de ene groep en drie goede in de andere groep. Dit had ik niet verwacht, was enigszins teleurgesteld maar toen had ik wel een mooi aanknopingspunt om de styluspennen uit te delen.
Voor de uitgifte kregen de leerlingen gelijk weer een opdracht: “ Maak een foto van de pen met duidelijk zichtbaar de tekst en plaats die vervolgens in je OneDrive!
Oeps….
Moeilijke opdracht.
De leerlingen ontdekten zelf dat er verschillende manieren mogelijk zijn om iets in de cloud te zetten en ik introduceerde de app Office Lens. Die gekoppeld is aan One Drive.
Diegene die geen telefoon had of hem niet wou gebruiken ivm geringe geheugenopslag mocht iemand vragen om de foto even te sturen.
Uiteindelijk is het iedereen gelukt! Dus als nu iemand de adressen vergeten is, kan ik verwijzen naar de les, de pen of de cloudopslag.
In de les probeer ik altijd dingen te koppelen, verder te borduren op een thema. Zo heb ik deze week ook het inleveren van opdrachten geoefend in Magister en dit gekoppeld aan de tool SeeSaw . Hiermee wil ik iedere leerling een digitaal portfolio laten maken. Volgende week gaan we daar mee verder!