Menu

Dé dinsdag onderwijsdag(en) 2015

11 november 2015 - aantal blogs
Dé dinsdag onderwijsdag(en)  2015

20151110_095354312_iOS

Na een zeer lange (vooral door het groot aantal files veroorzaakt… niet dat ik zo dicht in de buurt van Rotterdam woon trouwens) autorit stapte ik eindelijk om 10.05 uur het World Trade gebouw binnen.

De eerste keynote spreker was al begonnen.Tony Bates.  Het begin gemist en ook nog in het Engels.. ai.. Daar heb ik dus niet veel van meegekregen. Helaas! Wel heb ik zijn bevindingen gefotografeerd vanaf de sheet die op het toneel werd vertoond.  En die daarna getweet. 20151110_094132957_iOS

Als Edublogger was ik aanwezig. Een tip voor mijzelf voor de volgende keer… neem een laptop mee. Dan typ je snel je blog tijdens een sessie. Ik zag meerdere mensen dat doen op die manier.  Ik was dus wel goed voorbereid….. ik had een telefoon mee, een Ipad EN een Samsungtablet, maar  ik miste mijn laptop.  Vandaar dat ik nu, achteraf  een blog maak over de eerste kleinere sessie die ik bezocht.

Afstandonderwijs op de Caribbean

20151110_100548481_iOS

Gepresenteerd door twee deskundige dames van het eiland Sint Eustatius.  Ze bieden op dat eiland met (maar) vier basisscholen blended learning aan. Wat was het ‘probleem’?  Het personeel van de basisscholen is zeer kundig , maar officieel onbevoegd. Of zoals zij zelf zeiden : ONDERbevoegd.  De stichting  kreeg van OCW als opdracht ervoor  te zorgen  dat alle tien leerkrachten in 2016 bevoegd zouden zijn.  Een mooi streven en het lijkt te gaan lukken . Omdat de mensen voor de klas geen tijd hebben voor een fulltime opleiding, is men die blended gaan aanbieden. Tijd en plaats onafhankelijk.

Modules face to face en modules online.  Er wordt echt maatwerk geleverd. En een specialist komt naar de scholen op Sint Eustatius om terplekke (PABO)onderwijs aan te bieden . De buitenlandstage mag op Aruba worden gedaan.

Wat mij vooral is bijgebleven is dat de spreeksters aangaven dat vooral het online gedeelte van de opleiding stress gaf en druk om alles op tijd af te krijgen. Er is geen escape mogelijk. Waar irl iemand met een excuus aan kan komen waarom iets niet ingeleverd kan worden  en de docent door zijn empatische gedrag toegeeft aan een later inlevertijdstip, kon dit niet bij de online modules. Niet af en niet op tijd ingeleverd , betekent dat je de module niet hebt gehaald.  Ondanks het tegengesputter van de PABOstudenten alias juffen / meesters (?) van het eiland leverde iedereen op tijd zijn werk in! Iedereen heeft het online gedeelte gehaald met een voldoende.

Ik houd daar wel van: met een beetje druk, het doel bereiken. 😉 Soms is dat gewoon even nodig ! Er was geen vluchtgedrag mogelijk.

 

De rest van de dag ben ik naar andere enerverende , motiverende workshops geweest en heb ik sprekers aangehoord :

20151110_122703176_iOS

20151110_132112925_iOS

20151110_151545086_iOS

 

De laatste keynote speaker me ook  erg aan. Farid Tabarki.  Mede door zijn snelle manier van presenteren, beeld en woord matchend en veel ruimte voor eigen gedachtes en conclusies.

Ik tweette de hele dag over alles wat ik zag en wat me opviel vanuit mijn twitteraccount @Petrabhd .

Vanochtend tijdens de sessie van de  keynote spreker van de woensdag werd één van mijn tweets levensgroot en zelfs groter vertoond  op het scherm. Ik weet nog steeds niet of de spreker Danny Mekic een positief of negatief verhaaltje deed bij die die tweet , en ik zal het waarschijnlijk ook nooit weten, maar ik vond het wel een soort van eer!

20151111_143229000_iOS

Dé Onderwijsdagen , ik was er nog nooit geweest, maar hoop volgend jaar weer van de partij te zijn. Ik haal uit dit soort dagen echt mijn inspiratie . Soms zijn de onderwerpen van wat ik vandaag aangehoord heb wat moeilijk toepasbaar in het onderwijs waar ik werk (MBO niveau 1 en 2) maar desalniettemin ik heb genoten! Voor herhaling vatbaar!

 

20151110_164007349_iOS

You treated me good!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.