Menu

Digitale hobbels op de weg

8 februari 2016 - aantal blogs
Digitale hobbels op de weg

20160206_180240000_iOS

Per 18 januari werk ik als docent NT2 en rekenen op de ISK-afdeling van dr. Nassau College, Assen.

Eén van mijn taken is het starten met een digitale methode met een groep leerlingen ((15 -17jaar)uit Syrië , Irak en , Eritrea . Een beginnersgroep.

Een mooie uitdaging! Leerlingen waarvan we de vluchtroute als journaalbeelden tot ons hebben genomen. De eerste stap is het openen van hun schoolmail. De hoofdletters in de postcode, moesten kleine letters zijn. Via de servicedeskmedewerker vernomen wat de fout was…alle leerlingen ingelogd met hun schoolnummer en het wachtwoord voor iedereen gelijk! De nummers achter het wachtwoord zijn  voor iedereen anders.

Lastig, je staat er eigenlijk niet bij stil, is de hoofdletter N. Shift +n . Voor een enkeling is makkelijker: CapsLock aan, n, CapsLock uit en daarna de rest van ons land in letters.

Hoera!

De schoolmail kan worden geopend.

Veel mail, die ze niet kunnen lezen en dat niet voor hen is bestemd. Aanklikken en ‘ verwijderen’ weer een woord geleerd!

De mail met de link naar de digitale methode laten we staan .

Daarin staat een wachtwoord.

Selecteren.

Rechtermuisknop.

Kopiëren.

Klikken op de link.

Inloggen.

Mailadres is gebruikersnaam….zucht…weer de je nummer @ de school. Spatie teveel…nog een keer.

Wachtwoord.

Rechtermuisknop.

Plakken.

Wachtwoord wijzigen

Weeeer het mailadres.

En het oude wachtwoord, dat als we geluk hebben nog een keer te plakken is.

Nieuw wachtwoord.

Zelfde wachtwoord als de mail .

Hoofdletter N

En de rest plus nummer.

Maal twee.

Groen vinkje?

Dan komen de twee wachtwoorden overeen.

Wat een handelingen.

Hoera ook weer  gelukt!

START de methode…maar eerst een betaalde activatiecode .

Bestaande uit letters, hoofdletters en cijfers…

Ook gelukt?

Dan kunnen we aan de slag!

We starten met thema nul ‘ Op school’

Wakker worden.

Wat wil je drinken? Thee graag!

Hoe laat is het?

Verder komen lesroosters, bustijden enz. aan bod

 

Dit was de inlogprocedure van slechts 1 leerling. 1 leerling die in de beginnersgroep van de ISK is beland. De rest van de leerlingen heb ik met de ervaring van die ene leerling , na schooltijd zelf ingelogd, de activatiecodes ingevoerd en ik was  blij dat we de week erna aan de slag konden.

Het lukte. Maar voor twee van de dertien leerlingen moest ik nog naar de helpdesk bellen, omdat de leerlingnaam en  het mailadres niet geregistreerd stond. zucht 😉

Namen, codes, wachtwoorden staan genoteerd en zijn beschikbaar voor mijn duo collega.

Het logo van de site staat als een app onderin de taakbalk van elke computer, en nog …er worden spelfouten gemaakt, het geduld (van de leerling)  raakt op en de YouTube filmpjes ( die ze dan wel weer feilloos kunnen vinden) zijn erg aanlokkelijk en brengen ze in de verleiding. Ook is op elke computer inmiddels de Arabische taal als standaard taal ( naast het Nederlands) ingesteld .

Ik moet glimlachen als een klein ventje uit Eritrea heel hard DOEIIII zegt als hij het klaslokaal verlaat . Dat maakt veel van de rompslomp goed.  Daar doe je het voor!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.