Menu

En dan is er de pitch…. #onderwijspioniers

11 september 2015 - aantal blogs
En dan is er de pitch…. #onderwijspioniers

pitch

Mijn project ‘de onderwijsbetrokkenheid vergroten’ is een feit. Mijn eerste blog is geschreven en gepubliceerd, mijn eerste activiteit (het laten drukken van pennen met tekst) is volbracht, maar waar ik tegenaan zit te hikken is de PITCH.

Youtube, Twitter, (#dePitchFabriek)  en tips van voormalig onderwijspioniers heb ik gelezen. Wat ik heb begrepen is dat een PITCH de toehoorder nieuwsgierig moet maken en dat je woorden beelden moeten opleveren. Een PITCH is eigenlijk niks meer en niks minder dan een verhaaltje volgens een bepaalde structuur, een soort recept dat je gebruikt  . Stap voor stap bereik je het eindresultaat. En dan moet er natuurlijk smakelijk uitzien!

 

Ik ben Petra Holstein. Via het Voortgezet Speciaal Onderwijs voor Doven en verschillende AZC’s ben ik bij het Drenthe College terecht gekomen. Eerst bij Educatie , later bij AKA (Entree )en dit schooljaar bij een MBO2 opleiding . Mijn vakken zijn ICT en rekenen., maar ik zou ook bijv. Nederlands en burgerschap kunnen geven.

Ik ga de onderwijsbetrokkenheid vergroten van leerlingen van de twee laagste niveaus van het MBO.Ik wil dit doen door veel digitale middelen in te zetten. Uit het onderzoek ‘Monitor Jeugd en Media’ van kennisnet kwam ook naar voren dat VMBOérs (en dus ook MBOérs) niet optimaal gebruik maken van digitale middelen.

Waarom doe ik dit project? Twee jaar geleden werd ik benoemd als E-learning ambassadeur van het Drenthe College en gelijktijdig mocht ik Di-Va lessen geven. Twee uren per week Digitale Vaardigheidslessen aan niveau 1 –leerlingen. Ik merkte dat leerlingen weerstand hadden tegen nieuwe dingen, simpel doordat ze onzeker zijn. Ze hebben zo vaak ervaren dat iets niet lukt en hebben bij zich zelf maar besloten dat ze het toch niet kunnen… Gedurende het jaar merkten ze echter dat ze WEL heel veel dingen kunnen en omdat het digitale dingen zijn, ziet het resultaat van de produkten er vaak professioneler uit. Zeg nou zelf, wat is mooier : een knip en plak poster of een poster gemaakt met de tool CANVA, mooi in kleur geprint.  De lessen die ik toen heb gegeven zijn te vinden via Google “PREZI Petra Holstein’ (of via de link hier)

 

Toen ik twee jaar geleden les gaf aan bij Entree en ik voor het eerst met Edmodo (electronische leeromgeving) bezig was, de lessen en instructiefilmpjes daar in hing merkte ik dat het in de klas soms een chaos was, maar dat ik sommigen wel bereikte online. Op mijn vraag wie er nog op Edmodo had gekeken, kreeg ik nul komma nul response. Om te testen gaf ik opdrachten alleen online, en ik merkte dat velen wel hadden gedaan wat ik online had gevraagd, waar ik toen ook achterkwam dat ik het gedrag in de klas minder belangrijk vind, als ze thuis wel hun best doen om bij te blijven. En eigenlijk was ik vroeger zelf ook zo, in de klas ouwehoeren en thuis werken als een paard! J

 

Digitaal werkt motiverend , dat was mijn conclusie na dat jaar!

 

In de lessen merk ik altijd dat de motivatie van leerlingen ook gekoppeld is aan of ze snappen wat er van hen gevraagd wordt. Veel leerlingen wisten aan het eind van een blok nog niet hoe ze magister konden bereiken thuis of hun docent konden mailen (ze weten het adres niet) ..

Door goed aandacht aan deze dingen te geven zorg je er ook voor dat de leerling zelf meer verantwoordelijk wordt voor hun eigen opleiding. Ze moeten wel aan de hand genomen worden en de stappen om dingen te doen, moeten herhaaldelijk uitgelegd worden. Als docent moet je er niet klakkeloos van uit gaan dat de jeugd van tegenwoordig , die altijd met hun mobiel in hun hand staat, ook dat ding daadwerkelijk efficient gebruikt.

 

Als iemand de verantwoordelijkheid voelt voor zijn eigen gedrag en opleiding, zal hij ook buiten de school meer tot leren komen.

Gedrag en motivatie is vaak een issue bij Entree en MBO2. Velen zijn ook verplicht naar school te komen om hun startkwalificatie te halen en helaas zijn er een groot aantal die voor het behoud van studiefinanciering, switchen van opleiding naar opleiding.

 

Dit jaar zie ik elke les als een bouwsteen, dat nodig is voor de volgende les. Ik zal alles koppelen, zodat in het koppie van de jongere ook alle verbanden duidelijk worden. De lessen zullen als een ketting aan elkaar worden geregen.

De vraag is wel.. hoe meet ik aan het eind van het jaar of mijn aanpak effect heeft gehad?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.