Menu

ICT-praktijkdag Eindhoven

9 november 2016 - aantal blogs
ICT-praktijkdag Eindhoven

img_1448

Men neme een te organiseren  studiedag voor een paar honderd docenten, een beproefd concept uit Vlaanderen , een flink aantal  meebetalende externe docenten , men voegt daar een vijftigtal inspirerende gastsprekers uit of nauw betrokken bij het Nederlandse onderwijs aan toe en voila…

De 2e in Nederland georganiseerde ICT-dag kan van start.

 

 

 

img_1447

Sint Joris College

Maandag 7 november 2016, een druilerige novemberdag die voor mij begon met een heerlijk van der Valk ontbijtje en een 10 minuten durende wandeling naar het Joris College te Eindhoven. Een school voor MAVO, HAVO en VWO.

 

Gelijk bij binnenkomst viel de strakke organisatie op. Overal meehelpende leerlingen die je graag wilden helpen de weg te vinden in het doolhof , zoals ik de school ervoer. In de gymzaal een openingswoord van de wethouder van onderwijs Eindhoven, de Vlaamse organisator van het evenement , de schoolleider en een woordvoerder van de grootste sponsor van de dag : ” Oracle” . Ze vertelde dat Oracle verplicht is een deel van de omzet in het onderwijs te laten (terug) vloeien.

Nog voor de opening ontmoette ik Gijs Palsrok die op het Drenthe College al eens een workshop had gegeven over activerende werkvormen mbv ICT. Ook Rhea Flohr, Karin Winters, Susan Spekschoor, Wieke Heikoop , Erno Mijland en nog veel meer tweeps. Op twitter en internet  lees ik veel van ze en om ze nu (weer) te ontmoeten , was fijn! Ook fijn om te weten: ze zijn in het echt precies zo als  ze  zich online voordoen! 😉

 

Hoewel ik niet kwam  om te socializen, het maakte de dag wel aangenamer. NOG aangenamer . Het doel van mijn komst  was echter het volgen van de twee workshops die ik van te voren had uitgekozen. De eerste ging over Google. Sinds ik me  vorig jaar ivm ziektevervanging  moest verdiepen in Google, ben ik er van gaan houden. Wat een gaaf  platform , iedere moment  in ontwikkeling. google

Onze docent was Joris  van Waes , een Belgische docent van het deeltijdonderwijs . Iemand met het type leerlingen die ik ook graag zie . Mooi om te zien dat de les van een PRO net zo chaotisch start als mijn eigen lessen Digitale Vaardigheden. Voordat iedereen klaar zit om te beginnen, ben je 10 minuten verder.

 

Google is volledig gratis voor educatief gebruik. 60% van onze leerlingen komen in een beroep terecht die nu nog niet bestaat. Hoe kunnen we ze daar het best op voorbereiden? Google heeft onderzoek gedaan en steekt hoog in op :

Met name deze drie punten zullen moeten worden bevorderd en Google vindt het belangrijk dat het platform voor IEDEREEN is en OVERAL te gebruiken.20161107_093958436_ios

 

Veel scholen hebben BYOD en voor een docent is het best stressvol om al de platforms  te kennen die de leerlingen gebruiken, met Google gebruik je 1 systeem. De enige voorwaarde is WiFi en Google Apps for Education.  Google is volledig Cloudbased .

Ik kwam er achter dat België  (nog) geen Spaces heeft geïntroduceerd en dat de 9 kleine zwarte vierkantjes ‘ Chrome App Launcher’ heet.

 

Tijdens de workshop behandelden we Gmail, Agenda en voor mij als redelijk gevorderde Google gebruiker had ik het gevoel een absolute beginner te zijn. Wat is er veel mogelijk ! Wow! Aan het eind van de workshop kregen we een YouTube filmpje te zien met wat mogelijk is in Google Presentation. Google DemoSlam heet het.

 

En toen was er de lunch. Veel “ bekenden” de hand geschud en nu ontmoette ik eindelijk de leerkracht uit Twente die zo bedreven en gedreven is in de VR-wereld en 360 graden camera :Jasper Bloemsma. Mensen zijn toch hoe ze op twitter overkomen. nice!

De tweede workshop die ik had gekozen ging over Office365. office365Wij werken daar sinds de zomervakantie op school mee . Lesgever Wim Kai is een wiskunde leraar uit Enschede. We kregen gelijk een nieuwtje te horen: Word online wordt in december helemaal omgebouwd naar een full feature product. Daarna zullen de andere online versies ook snel worden vervangen door andere met meer mogelijkheden. Het was mooi om te zien wat je allemaal kan met OneNote en OneNote Class Notebook.  Ik volg een LOB-cursus op het Drenthe College en zo kreeg ik tijdens de workshop het idee om de LOB-lessen te implementeren in een Class Notebook.  Mijn focus zal zijn, de LOB map digitaal te maken, zodat alle leerlingen er overal in kunnen werken, het altijd bij zich hebben en nooit iets kwijt zijn. Aan het eind van dit schooljaar zal ik zo ver zijn, dat ik , mocht ik volgend jaar LOB’ er zijn kan beginnen met een digitaal LOB-aanbod en het jaar daarna kan ik mijn collegae er in coachen. En wellicht andere teams.

Je maakt 1 notitieblok voor jezelf en daar put je de lesstof uit, die je met de leerlingen deelt. Een tip was om voor iedere klas een apart notebook te maken.  Je hebt dan geen grote bulk aan leerlingen er in maar een behapbaar aantal (naar klassegrootte)

We hebben nog even geoefend met Sway . Een presentatietool van Office. Prachtige tool, kan ik uit ervaring zeggen. Leerlingen zijn er ook dol op, want in een blokuur kan je een mooie professioneel uitziende presentatie maken. Een Innersway kende ik nog niet. Dan bouw je alle Sways van de leerlingen in je eigen presentatie.

Met Office Mix maak je van een powerpoint een filmpje. Iets dat ik nog nooit gedaan  heb, maar zeker eens zal proberen

 

En toen was het tijd om weer naar huis te gaan.

Ik kijk terug op een zeer goed georganiseerde studiedag , met alleen maar geïnteresseerde collega’s en mooie onderwerpen. Ik zeg voor herhaling vatbaar!

 

Één reactie op “ICT-praktijkdag Eindhoven

Pia Niemeijer

Bedankt voor dit enthousiaste verhaal. Ben vooral blij met je nieuws over Office 365.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.