Menu

Introductiekamp Orde & Veiligheid ’17

3 september 2017 - aantal blogs
Introductiekamp Orde & Veiligheid ’17

Het is officieel! Ook hier in het Noorden is de zomervakantie ten einde. Vorige week met het team Orde & Veiligheid van het Drenthe College al een dagje bij elkaar gezeten om vakantieverhalen uit te wisselen en het naderende introductiekamp van twee dagen voor te bereiden. Naast de ontvangst dinsdagochtend op school , het ontbijt en de lunch van woensdag is mijn taak het organiseren van kennismakingsactiviteiten voor ALLE nieuwe leerlingen/ studenten van de opleidingen Beveiliging (MBO2) en HTV (MBO3). De groep zal ongeveer uit 60 nieuwkomers bestaan.

Tijdens de twee dagen zullen mijn collega Jan en ik de dagen verslaan op Instagram via ons account @OrdeVeiligheidDC Via twitter zullen we de hashtag IntroOVDC hanteren Introductie Orde & Veiligheid Drenthe College.

Als ik dingen moet voorbereiden zijn Google en Twitter mijn beste vrienden en ik kwam na raadpleging tot het volgende programma :

Na iedere activiteit worden de teams opgesteld in rijen en vanuit die positie starten we “mijn “ onderdeel :

1. Alle leerlingen gaan op volgorde van geboortedatum staan, te beginnen met de eerst jarige in januari en eindigen met die persoon die dit kalenderjaar het allerlaatst jarig is. Leerlingen moeten overleggen, vragen en praten en zo ontstaat een lange kalender
Van daar uit maak ik 4 groepjes (bijv bij gelijke verdeling in het jaar het 1e kwartaal, 2e kwartaal etc)

 

2. Iedere groep krijgt een zakje M & M’s . Alle leerlingen mogen er eentje pakken. (die moeten ze goed bewaren, de rest van het zakje mag opgegeten worden) Aan de hand van de kleur die ze gepakt hebben moeten ze iets vertellen (Iedere groep krijgt kaart met opdracht waar een kleur voor staat)
Als leerlingen uitgepraat zijn, wil ik nog graag even het woord, er is fout ingekocht en er blijkt nu te weinig toiletpapier te zijn. Maar we gaan eerst nieuwe groepjes maken: Dit worden er 6 aan de hand van de kleuren van de M & M ‘s .

3. Iedere groep krijgt 1 rol wc papier en daar mag iedereen net zoveel velletjes afhalen die hij of zij denkt nodig te hebben voor de komende dag. Als de restanten opgehaald zijn wordt de uitleg gegeven wat er moet gebeuren. De groep krijgt stiften. Per velletje ga je jezelf omschrijven. Op het eerste velletje komt je naam en vervolgens op elk vel een eigenschap, hobby, leeftijd o.i.d. Men mag elkaar helpen. Als de hele groep klaar is worden de slierten wc papier aan de door ons tussen twee bomen opgehangen waslijn gehangen met wasknijpers.
Vervolgens stellen de leerlingen zich weer op in een lange rij en dat moet op alfabetische volgorde. De eerste naam (ws. met een A) zal ik er uitkiezen en vervolgens ze zelf hun gang laten gaan. Ze weten inmiddels wat de bedoeling is. Daarna maak ik groepjes van 6 .

4. Ieder groepslid krijgt een ballon. Die moet worden opgeblazen. Het is de bedoeling dat de ballon tussen jou en diegene die voor je loopt blijft hangen. De rij van 6 leerlingen met vijf ballonnen moet zich verplaatsen over een nader te bepalen afstand en hierbij is communiceren essentieel. De groep die het eerst over de eindstreep is mag als eerst een traktatie uitkiezen.
Vanuit dit laatste spel kan iedereen even gaan chillen en de tent / slaapplek klaarmaken voor de nacht.
Wat een nacht zal worden zonder al te veel slaap, dat kan ik ze nu al beloven.

NB. Dit blog zal de komende week worden vervolmaakt met ervaringen en foto’s van het kamp.
NB. De Hashtag als start van dit blog is geschreven in OneNote met de fameuze glitterpen van OneNote. Die is te gebruiken via de Windows 10 app op je pc. In de online versie is hij niet aanwezig.

Nabeschouwing:

Wat was ik moe! Bekaf! Twee dagen kamp ! Maar wat was het mooi en leerzaam. De nieuwelingen kwamen na een wandeltocht van 30 km (!!)  aan op de camping in Elp (Drenthe)  Daar gingen de snelle groepen de tenten opbouwen en net voor het avondeten om 19:00 uur kwam de laatste groep binnen . Wat een buffels.

Mijn onderdelen kwamen niet zo goed uit de verf: het was namelijk al heel vroeg donker , daarom hebben we het ballonnenspel en  het wc-papierspel laten vervallen. 70 leerlingen op volgorde van geboortedatum zetten. Een levende kalender, het was maar zo gepiept en het was opvallend hoeveel  mensen in mei jarig zijn. Mijn eigen vader was 14 mei jarig. (politieagent) Zou het kunnen dat bepaalde sterrenbeelden meer in bepaalde beroepen voorkomen dan in andere? Zo weet ik van mijn tijd in het speciaal onderwijs dat een kwart van het personeel VISSEN had als sterrenbeeld , inclusief ikzelf.

We mochten een kampvuur maken en de groep hechtte al aardig . Tijdens deze dagen ging ik veel live op instagram.  Tweede en derde jaars studenten die volgenden die beelden  en maakten opmerkingen als , dat zij het veeel zwaarder hadden gehad! Tuuuurlijk! (echt niet!!)

Mobiele telefoons waren dinsdagochtend al ingenomen en ook mocht er niet gerookt worden. Wat mooi om te ervaren dat er  (bijna) niet om gezeurd werd . Volgend jaar zullen we de ouders ons insta-account geven en zeggen dat ze hun kind kunnen volgen tijdens het kamp. @ordeveiligheiddc heeft ondertussen al weer veel nieuwe volgers. Instagram verbindt !

Heerlijk om op terug te kijken! Hieronder een aantal foto’s om een beeld te krijgen.

Vertrek van checkpoint 4 na een lekker broodje warme knakworst weer door . Nog 18 km te gaan!

Onderweg opdrachten doen en weer door….

 

In groepen van 10 slapen in de tent en eten in de regen midden op het gras en niemand die klaagde….

Het maken van een brancard en met de hele groep een parcours afleggen. Echt stoere jongens en meiden zijn het . Geen opgevers!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.