Menu

IPON 2020

9 februari 2020 - onderwijs met ICT, onderwijs, MBO, differentieren,
IPON 2020

De beurs  voor onderwijs en innovatie met ICT valt dit jaar in mijn bufferweek. Een week waarin geen lessen worden gegeven en  er geen andere verplichtingen voor mij zijn op de woensdag. Het is voor mij dan ook  logisch dat ik  naar Utrecht ga. Van tevoren de workshops uitgezocht en vastgelegd. Samen met mijn  collega van functioneel beheer tevens DigiCoach arriveren we voor tienen bij de Jaarbeurs .

 

Vijf rondes zat ik bij een workshop:

 

Ronde 1 “Minder werkdruk, boeiender lessen” door Joris Jeurlink  ging over het gebruik van SMART-schermen in het onderwijs . Via de website hellosmart.com kom je bij gratis lessen . Hij begon de workshop met de PISA( Programme for International Student Assessment)  resultaten en de eisen van leraren waar het de lesstof betreft: Het moet simpel zijn, snel te gebruiken, gemaakt voor het onderwijs, interactief en er moet voldoende content zijn. Daarnaast is gamebased learning iets dat de schermen aantrekkelijk maakt en handig ivm de directe feedback.

 

Ronde 2  “lerarentekort ? IT als driver voor toekomstbestendig onderwijs “door Petra vd Spek. Er werd hier ingegaan op het Microsoft Education Transformation Framework. (foto) Iedereen op een school  moet meedoen van directie tot administratief medewerker . Waar staan we als school en waar willen we naar toe?Aka.ms/etfscan  hierop kan je zelf testen welk niveau je bent of de school is.  Onderwijs zou op de schop kunnen. Ipv zoals in huidige rooster lessen van 50 minuten per les, meer gebruik maken van gepersonaliseerd leren. Onderwijsassistenten kunnen (helpen met) nakijkwerk en door digitalisering kan dit nakijkwerk kortere tijd in beslag nemen. Office365 als educatief dashboard gebruiken  bij het herinrichten van de leertijd.

 

Ronde 3 “maak van leren een avontuur met Prowise Presenter” door Marjolein de Rooij en Pim Kwaaitaal. Ik was de enige MBO’er in de zaal voor zover ik kon zien. Voornamelijk VO-docenten luisterden naar dit mooi aangeklede verhaal op twee schermen . Er werd een goed beeld geschetst wat er allemaal mogelijk is en dat is veel. Prowise presenter 10 lijkt veel  op versie nummer 9 , maar dan met uitbreidingen en aanvullingen . Pro Connect is een aparte app en alles is te downloaden op www. Prowise.com. Ga vooral es kijken bij tools en touchtafeltools. Voor mijn rekenlessen aan MBO niveau 2 kan ik misschien wel leuke oefeningen hier vandaan halen. Ik moet dan wel zorgvuldig uitzoeken wat ik de studenten laat doen, want het komt allemaal wat kinderachtig over (maar dat is logisch want het wordt vooral in het PO gebruikt)

 

Ronde 4 “Digitale portfolio’s en Leeromgeving” Noël Slies  Deze docent  laat de leeromgeving zien van zijn school : het vmbo Maris College Bohemen in Den Haag . jammer dat hij niet wat meer info gaf of liet zien over de digitale portfolio’s die naar ik heb begrepen in WordPress worden gemaakt. Wel nam ik de tip mee dat studenten makkelijk filmpjes kunnen editen in het programma: “Premier Elements”

 

Tussendoor ontving ik van mede MiEE (Microsoft Innovative Educator Expert)  Marien Zonnenberg de tip “ZOOM IT “(te bereiken via een zoekmachine en leuk te gebruiken tijdens Powerpoint presentaties)

 

Ronde 5 “Stimuleer 21e eeuwse vaardigheden met Adobe” door Sander Kats . Adobe gebruik ik zelf ook wel en aan  21e -eeuwse vaardigheden wil ik mijn lessen meer aan koppelen . Wat ik uit deze workshop meeneem is dat de gratis Adobe producten prima te gebruiken zijn in de lessen. Filmpjes maken met Spark , tekenen in Sketch en zo zijn er meer programma’s die je als app kunt downloaden. Adobe Reader is gratis en de Adobe Creative Cloud is betaald en heeft veel programma’s in zich . ‘Premiere Rush’ is een videobewerkingsprogramma en dat ga ik binnenkort eens uitproberen. Je zou met Adobe ook prima een portfolio kunnen maken.

 

 

Wat vond ik van de beurs?

In de Microsoft stand hebben we een heerlijk broodje gegeten , veel standjes met allerlei gadgets bezocht , lekkere koffie gedronken, die was volop aanwezig . Heel veel voor mij bekende mensen en velen die ik van Twitter ken maar nog nooit irl gesproken had of de hand geschud. Ook mensen gesproken waarmee wij naar Tallinn zijn geweest  (oktober 2018) . Een topdag was het, je weet dat men wat wil verkopen en daar moet je je niet aan ergeren. Ik weet nu wat STEAM is en waar de letters voor staan, heb een Arduino gezien en heb mezelf beloofd dat ik over twee jaar weer mag! Maar niemand kon me overtuigen om op een andere manier les te geven dan dat ik nu doe. Mijn lessen in Teams, OneNote  en allerlei andere apps van Microsoft aangevuld met Adobe en Flipgrid   volstaat  nog steeds. Er zijn betaalde tools, maar niks werkt zo mooi als Microsoft.  Dat blijft mijn basis!

 

Één reactie op “IPON 2020

Pia Niemeijer

Mooi inspirerend verslag, Petra!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.