Menu

Mijn OneNote ervaringen tot nu toe

10 mei 2017 - aantal blogs
Mijn OneNote ervaringen tot nu toe

afb 1

Mijn hele schooljaar staat in het teken van het paarse tegeltje uit het Office365-paket genaamd OneNote. Via education.microsoft.com ben ik bezig met een drie uur durende online cursus over OneNote. Ik denk dat ik ruim tweederde heb gehad nu. Als ik er straks  mee klaar ben dan rest mij alleen nog de vragen goed te beantwoorden en dan ontvang ik een OneNote badge. Leren met badges is ook voor iemand die de vijftig  gepasseerd is nog steeds boeiend en motiverend. Een leven lang leren; het is zo leuk!

Ik geef les op het MBO . Na twee periodes van het huidige schooljaar voornamelijk filmpjes over Office365 en specifiek over OneNote te hebben gekeken en enkele workshops te hebben gevolgd, voelde  ik me bedreven genoeg om er met de leerlingen mee aan de slag te gaan. Ik geef de vakken rekenen en digitale vaardigheden ( MBO niveau 2 en 3 ) dus leek het me slim om een OneNote te maken per vak.

Eentje noemde ik “rekenen meten & meetkunde” en de andere heette “DiVa ‘presenteren’ “. Het eerste probleem dat ik tegenkwam was dat sommige klassen niet met de klassencode konden worden ingevoerd. Het lukte me handmatig wel. De code die je gebruikt is bijv: klas-av2BV1a. OneNote vind normaal gesproken automatisch alle leerlingen verbonden aan die klassencode.

Omdat ik mijn twee  vakken geef aan vijf verschillende klassen, deelde ik mijn klassenotiteblokken met circa honderd leerlingen . Dit werd in mijn notebook een ontzettend chaotisch gebeuren. Dat kon niet de bedoeling zijn. Na navraag was het ook niet mogelijk om groepen te maken binnen die leerlingbulk . Dus alles weggegooid ( sluit het notebook in OneNote (rechtermuisknop) en vervolgens in OneDrive kan je het helemaal verwijderen!) Ik maakte voor elk vak en elke groep een notebook aan . In totaal had ik toen  negen KLassenotitieblokken.  (zie afbeelding 1) Twee daarvan werden door mij gebruikt als verander-document. Vanuit die notebooks distribueerde ik de lessen naar de andere notebooks. Ik had ze eerst allemaal al klaar qua opzet, maar dat is dubbel werk, want de secties en pagina’s die je distribueert komen erBIJ en de oude secties moet je dus handmatig verwijderen.

Omdat ik nu zelf geen basis notebook had, maar aan een klas gekoppelde, moest ik aan het eind van het blok alles weer kopieren naar een basisnotebook voor mezelf zodat ik er volgend jaar weer uit kan putten. Je blijft bezig. Wat ik ervan geleerd heb is dat in de huidige periode ik als basis heb twee notebooks: eentje van rekenen blok 4 , en eentje met lessen digitale vaardigheden blok 4.

Daarnaast heb ik per klas voor beide vakken één OneNote aangemaakt. De secties (tabbladen) zijn de vakken en de pagina’s daarin staan mijn lessen en materiaal. Ook hebben de leerlingen nu maar twee secties . Handouts en Opdrachten. (zie afbeelding  2)

afb. 2

 

Hoe hebben de leerlingen ermee gewerkt? Eigenlijk NIET is het antwoord. Met de detailhandelgroep niveau 2 heb ik ze laten samenwerken in de samenwerkingsruimte, heb ik ze de OnNote picto aan de taakbalk vast laten maken , ik heb ze filmpjes laten kijken die ik er voor ze in had gezet. Bij de andere klassen was OneNote niks meer dan mijn eigen lesvoorbereiding. Via de beamer toverde ik in een mum van tijd het lesmateriaal zichtbaar (tip: OneNote vast de taakbalk is ideaal !) en de instructiefilmpjes werden klassikaal bekeken. Ook bleef op het scherm staan wat ik van de lln. Verwachtte die les.

Ik heb de notebooks vastgepind aan de linkerkant van het scherm.  Erg handig, snel en praktisch .

Wat leuk is , een sticky note (post-it)  maken. Gewoon voor de fun. Tabel toevoegen: 1 rij en 1 kolom en kies voor kleur via rechtermuisknop .

Sommige features zijn pas zichtbaar na een update . Zo wacht ik nog steeds op een vernieuwde versie zodat ik ook online video’s kan toevoegen. Nu kan ik de link plakken, maar ik zie ook graag een afbeelding van de video.

Stond periode drie in het teken van het passieve gebruik van  OneNote door mijn leerlingen, periode vier zullen ze actief het notieblok moeten gaan gebruiken.

Waar je naast je lessen OneNote ook goed voor kan gebruiken is voor het maken van een overzicht van de taakverdeling voor jou en je collega’s . (zie afbeelding)  Mijn collega Jan is ook begonnen met het aanmaken van een OneNote ClassNotebook voor zijn LOB- leerlingen . Volgend jaar gaan wij de OneNotes delen. Dat doen we nu ook al, maar wij werken (nog) niet in elkaars OneNote. De  leerlingen van de beveiligingsklas 1a hebben op dit moment dus twee OneNotes. Het doel is dat op een gegeven moment, alle vakken in één OneNote staan, en dat dus alle collega’s er mee werken en dat we komen tot een mooi gestructureerd onderwijsaanbod.

Één reactie op “Mijn OneNote ervaringen tot nu toe

Annet Smith

Wat leuk dat je je ervaringen deelt! Daar kunnen we allemaal weer van leren. Bijvoorbeeld het werken vanuit 1 basisnotitieblok en van daaruit distribueren naar de klassen. En niet teveel studenten in 1 notitieblok toevoegen. Ik ben benieuwd hoe de studenten het gaan oppikken als ze er ook zelf in gaan werken en niet meer alleen “consumeren”. En ik ben ook heel benieuwd hoe je collega’s het zullen oppikken. Wat betreft die update: ik heb Office 2016 op mijn laptop van school eraf gehaald en vervangen door de versie die in Office 365 wordt meegeleverd. Dat bleek een veel nieuwere te zijn en zo kan ik interactieve dingen als video, Sway en Forms erin zien en gebruiken. Misschien kun jij ook op die manier een recentere versie krijgen? Ik zal binnenkort een screencast maken over mijn O365 klasnotitieblok dat ik met onze docenten als student heb gedeeld. Daar wordt nu mondjesmaat in gewerkt en misschien hebben anderen daar dan ook weer wat aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.