Menu

Mijn weken op het VMBO (rebound en cico)

30 december 2015 - aantal blogs
Mijn weken op het VMBO (rebound en cico)
20151113_122029456_iOS

Tijdens mijn eerste werkweek werd de ‘Colorrun’ georganiseerd

Na de zomervakantie 2015 kwam ik onvrijwillig voor 0,5 fte thuis te zitten ivm met mijn tijdelijke contracten die drie jaar hadden geduurd. Hoe stom kan een regeling zijn, er is werk genoeg op het Drenthe College, men wou mij niet kwijt binnen het Entree-onderwijs , ik wou zelf niet weg en had aangegeven dat het mij niet te doen is om een VAST contract, ik wil gewoon doen wat ik het liefst doe: werken in het onderwijs ! Helaas was het iets wettelijks en zou ik in januari weer uitbreiding  kunnen krijgen…….

Tijdens een etentje met mijn ex-collega’s (we doen dit nu al meer dan tien jaar meerdere keren per jaar) vertelde iemand dat er bij haar op school een advertentie was geplaatst voor een docent rebound, maar dat er bijna geen reacties waren. Ik meldde haar dat ik wel  twee dagen zou kunnen werken , zij legde het voor aan haar leidinggevende en net na de herfstvakantie mocht ik komen voor een gesprek en gelijk beginnen. Wow!

Toen ik “werkloos” werd was mijn wens om eens mee te mogen draaien op een VMBO-school. Mooier als dit kon dus niet! Vanuit het reboundlokaal kon ik zien wanneer het licht in de teamkamer van het Drenthe College aan ging en  als ik op het Drenthe College was kon ik mijn collega’s laten zien waar ik op de donderdag en vrijdag werkte. Hemelsbreed 50 meter , denk ik.  Zelfde route naar school, 1 stoplicht extra, maar dus niet noemenswaardig meer reistijd.

Waar ik wel aan moest wennen was de indeling van de dag, en de erg korte middagpauze. Goed en wel je koffie op en we mochten weer naar boven. Op het DC heb ik soms tijd om nog even snel naar huis te gaan en de hond uit te laten. Dat was er op donderdagen en vrijdagen niet bij.

Ik kende de school al een beetje, mijn eigen kids hebben op de HAVO/VWO locatie gezeten, een eindje verderop en tijdens de kerstmarkt van 17 december jl sprak ik nu als collega met de mentor van mijn dochter in HAVO5. Leuk is dat!

Mijn dochter vond het ook leuk want in haar mailadressenboek van school, stond mijn code nu ook. Soms kan je van kleine dingen genieten, dit was er één van.

Wat ik al schreef in het blog van onderwijsmomenten 2015, het type leerling dat op de rebound zit is het type lln. dat ik wel ken van Entree. Dezelfde problematiek, beperkingen, thuissituaties ed. maar het gedrag  was de lightvariant zeg maar van wat ik gewend was. Vermoedelijk heeft leeftijd daar mee te maken.  Wat me opviel was dat voornamelijk tweede klassers in de Rebound zitten. Ik kan me van mezelf herinneren dat ik op die leeftijd ook het meest zat te experimenteren met tot hoe ver ik kon gaan, met als resultaat: doubleren in 2 VWO . 🙁

Waar ik in het begin even de mist mee inging is de manier van communiceren met de leerlingen. Ik was gewend om alles uit te leggen, zodat lln. begrijpen waarom ik iets doe en iets van ze vraag en redelijkerwijs gaan ze er dan mee accoord en volgt er een leermoment. Hier moest ik meer eisen stellen, meer op mijn strepen staan en vasthouden aan mijn eigen afspraken. Naar het toilet laten gaan in de pauzes, geen heen en weer gesjouw op de gang. Werken aan taken en opdrachten en geen onderhandelingen over de werktijd en vertrektijd. PUNT!

Ik werd de vijf weken dat ik op de Rebound werkte vooral ingezet op de CICO. De Check In Check Out. Een prachtig iets! Leerlingen die wat moeite hadden om alles bij zich te hebben en geen overzicht hebben in de structuur van het lesrooster of niet meekrijgen wat er moet gebeuren, komen een kwartier voordat het rooster begint langs , laten hun tas controleren of alles aanwezig is, er wordt met hen de dag doorgenomen en gecheckt of ze alle huiswerk afhebben.  Soms wordt hen nog even herinnerd dat ze de week daarna een werkstuk in moeten leveren bij een bepaald vak.  Deze kinderen (voornamelijk dus tweede klassers) die zag je groeien. Mochten ze een potlood, geodriehoek , rekenmachine thuis vergeten zijn, kunnen ze op de CICO eentje lenen voor een dag. Hebben ze geld mee, dan mogen ze tegen Actionprijzen ook een gummetje oid kopen. Zo lopen ze nooit bij hun klasgenoten uit de pas, en is de leerling in kwestie nooit een punt van ergernis voor de betreffende docent.

Als de dag voorbij is komen de leerlingen uitchecken , de dag wordt besproken. De eventuele dagkaart wordt ingenomen . Daarop staan specifieke doelen voor een leerling. En het huiswerk wordt besproken en omdat ze allemaal een IPAD hebben, heb ik ze geleerd een reminder in hun agenda te zetten  op het het moment dat ze thuis met het huiswerk zouden willen beginnen.  Sommige leerlingen maakten hun huiswerk bij mij in het lokaal.

Buiten deze check –in- check – out’ers, zaten er twee permanente leerlingen bij mij. Zij kwamen uit de rebound en het ging eigenlijk redelijk goed, ze waren aan het terugschakelen naar de reguliere lessen. Af en toe kwam er een vak bij voor hen, die ze dan weer volgden met hun eigen klas.

Op tijden dat ik het niet zo druk had, kwamen leerlingen van de rebound (die zitten in het lokaal naast het CICO- lokaal) ook met hun (voornamelijk wiskunde- en biologie-) opdrachten. Omdat ze af en toe dingen hadden die ze niet snapten, ben ik ook  weer helemaal op de hoogte van celmembranen, citoplasma’s en van het uitrekenen van de graden van een hoek mbv je rekenmachine.

Mijn permanente CICO-leerlingen hebben mij het een en ander over de structuur op een VMBO-school geleerd. Zo vond ik het op het Drenthe College altijd zo frappant dat als leerlingen voor het vak dat ik gaf: detailhandel kozen, ze altijd redelijk met een computer overweg konden en leerlingen die techniek, zorg of horeca kozen niet. Nu ben ik er dus achter dat alleen bij de VMBO-economie-richting ,computerles wordt aangeboden.  Deze informatie neem ik dan weer meer naar de andere kant van de 🙂

Het was een prachtige gelegenheid om eens een paar weken rond te lopen op een VMBO- school waar mijn leerlingen voornamelijk vandaan komen. Ik heb er van genoten. En wat helemaal fijn is : op dezelfde school was er een vacature  voor een docent NT2 aan de ISK-afdeling . Ik heb gesolliciteerd ,ben aangenomen en  mag mijn tijd op het Dr. Nassau College, locatie  Penta  verlengen tot de zomervakantie!

Voor het geluk geboren zeggen ze wel eens……….

20151217_141709254_iOS

Tijdens mijn laatste werkweek was er de kerstmarkt met de schoolband en zangeres Nadine Appeldoorn (vriendin van mijn dochter Tess)

Tags: , ,

Één reactie op “Mijn weken op het VMBO (rebound en cico)

Marjon

Een prachtig verhaal. Je geniet duidelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.