
Vanuit mijn wens en droom om leerlingen van Entree (MBO1) en MBO2 meer betrokkenheid te laten ervaren bij de school/ het onderwijs, heb ik me in maart 2015 ingeschreven als onderwijspionier 0p onderwijspioniers.nl. De advertentie stond paginagroot in het AOBblad . Rond die tijd had ik net te horen gekregen dat mijn tijdelijke aanstelling van 0,5 fte niet omgezet zou worden in een vast contract en dat ik zodoende zes maanden mocht rentenieren. Daar baalde ik natuurlijk van, want een halve baan ….( ik heb een vast 0,5fte contract)wat moet ik dan met de rest van mijn tijd. 😉 Niet dat ik geen hobbies, , kinderen, man, hond, huishouden en tuin van 900m2 heb overigens, maar ik wil zo graag iets DOEN.
Mijn ingebrachte idee werd gehonoreerd!
En nu mag ik een jaar lang testen , uitzoeken en proberen wat werkt voor niveau 1 en 2 leerlingen van het MBO. Hoe kan ik er voor zorgen dat de leerlingen beter hun mail checken, met docenten communiceren en trots zijn op zichzelf. Hoe maak ik leerlingen meer betrokken bij het onderwijs?
Ik denk dat dit kan door middel van digitale didaktiek. Het nuttige met het aangename verenigen.
Ik ben bezig met een unieke kickoff van mijn jaar als onderwijspionier . Als het goed is weten al mijn collega’s van het Drenthe College, locatie Cicero in Assen in september wat mijn plannen zijn, maar daarover later meer.
De overtuiging van het positieve effect van digitale didaktiek op jongeren van Entree ervaarde ik twee jaar geleden toen een jongen, die vanuit cluster 4 mijn rekenlessen volgde. Een slimme jongen maar destijds een moeilijk persoon qua gedrag. In de klas bereikte ik hem niet, met EDMODO (een online leerplatform) wel. Dit was een superervaring. Op mijn vraag wie er nog op Edmodo had gekeken , antwoordde hij altijd negatief . Hij was toch niet gek…hij HAATTE school en hij HAATTE rekenen. Ik merkte echter dat hij wel alles af had wat ik online had gevraagd. Zijn onverschilligheid en brutaliteit raakten me niet meer, wacht maar, dacht ik, jij eindigt het schooljaar met rekenen op 2F niveau .
Ik kreeg gelijk!
Hoe blij was ik toen ik hoorde dat hij inmiddels in een jaar tijd ook een MBO2-diploma heeft gehaald. Geweldig!
Waar ik o.a. mee ga beginnen dit jaar is het introduceren van SeeSaw . Een online portfolio. De leerlingen Orde & Veiligheid waar ik net als vorig jaar les aan zal geven, kunnen denk ik op een makkelijke manier foto’s en verslagen uploaden van hun reguliere stage of evenementenstage .
Aanstaande donderdag begint het schooljaar voor mij. Volgende week is er een introductiekamp en de week erna beginnen mijn lessen (ik ben donderdags en vrijdags niet ingeroosterd) De bedoeling is dat ik via een blog mijn activiteiten van het onderwijspioniersschap bij ga houden.
Ik heb er zin in!