
Al een tijd geleden had ik me aangemeld voor de 9e EdcampNL. Een unconference waarbij leren van en met elkaar centraal staat. Of zoals één van de organisatoren, Paticia van der Slobbe opmerkte: “Je haalt eruit wat je er in stopt.” Online elkaar ontmoeten dit keer. Behalve de informele chitchats heb ik verder niks gemist. Het was perfect georganiseerd door Patricia en Rhea. Van te voren was daar de padlet.
Vol informatie en met inzicht in het verloop van de dag. Drie workshoprondes , een pauze met de mogelijkheid voor een “ommetje” al dan niet met toegevoegde code om samen te lopen met de app. Een heuse spotifylist was toegevoegd waarbij deelnemers hun favoriete nummer aan toe kunnen voegen en een soort boekenclub op het einde.
Een unconference kenmerkt zich doordat er geen uitgenodigde sprekers zijn, het is gratis en er zijn geen commerciele activiteiten en dat de inhoud bepaald wordt door de deelnemers. Iedereen kan op de padlet aangeven waar hij of zij informatie over heeft / wil geven. Niks moet alles mag!
Online meetings via Teams of Zoom zijn mij bekend, maar dit keer ging het met de app wonder.me. Een platform waar 1500 mensen tegelijk aan deel kunnen nemen. Maar per groepje, dus per workshop, per cirkel kunnen 15 mensen samen zijn. De organisatie zet de ruimtes neer en iedereen kan zelf naar de ruimtes toe. Het gaafst van dit programma vond ik dat je bij binnenkomst een selfie neemt , dat wordt je profielfoto tijdens de sessies. Achtergronden konden niet toegevoegd en waar de achterliggende data AVG-technisch wordt verzameld is mij ook niet bekend maar het voelde intuïtief aan.
Patricia kon net als in de breakoutrooms in Teams aankondigingen doen en centraal het programma uitleggen. Aankondigingen werden vooraf gegaan aan een countdown vanaf 10. Niemand werd zo abrupt in zijn of haar conversatie gestoord.
Wat heerlijk om veel Tweeps te zien en te horen , Microsoft Experts , MBO- collega’s, maar ook mensen die ik niet kende. Het allergaafst op zo’n dag is dat deze mensen allemaal op hun vrije zaterdag investeren in hun beroep… het zijn stuk voor stuk gemotiveerde en gedreven onderwijscollega’s en dat maakt het extra leuk. Geen beren op de weg , maar heel veel afslagen te nemen en iedereen enthousiast en openminded.
Mijn eerste workshop was van Rob van Bakel hij gaf door dat samen met Mandy Stoop van de lerarenopleiding techniek er een tweedegraads opleiding informatica opleiding komt / is. Met focus op digitale geletterdheid. Waarbij beroepskrachten kunnen kiezen uit twee specialisaties: 1. Vmbo/ mbo. (beroepsgericht) 2. Havo / vwo gericht op doorstroom naar 1e graads opleiding. Techniek blijft gedeeltelijk aan deze nieuwe opleiding gekoppeld en en het geeft verschillende bevoegdheden voor zowel PO (bepaalde vakken) , VO (mens en natuur) Leuk! Iemand reageerde … “Ik wou dat ik 20 jaar jonger was.” Dit geldt ook voor mij. 😉
Workshop nr. 2 ging over Cybercrime in de klas. Via een spel op instagram leerlingen bewust maken van de gevaren van internet. Playframed.nl is een spel dat door de politie is ontwikkeld. Voordat ik dit ga doen met mijn eigen studenten, wil ik eerst nog beter het spel testen. Het liep niet overal even goed door, en als je ergens fout op klikte dan moest je overnieuw beginnen… ik zie mijn MBO2 ‘ers hier al helemaal gefrustreerd door raken.
Workshop nummer drie ging over het interactiever maken van je les met Socrative, whiteboard.fi, digitalewisbordjes.nl
Het allerinterssants wat mevr. Brilman liet zien is linktr.ee waarbij ze per les links maakt waar de studenten op kunnen klikken om naar toe te gaan. Op het Drenthe College zijn wij op dit moment veel van onze tijd bezig met het zoeken naar een perfect keuzeplatform , een ELO waarbij studenten aangeven dat ze een dashboard als deze willen om het overzichtelijk te maken. Dat ze vanuit 1 site overal naar toe kunnen.
Als laatste ving ik op dat er een prachtige workshop was geweest over een escaperoom gemaakt met behulp van flippity.net. de tool ken en gebruik ik voor meerdere doeleinden maar dat je daar heel makkelijk een eigen escaperoom in kan maken, wist ik nog niet maar ga ik zeker eens proberen. Dank Bart Pardoel voor de uitleg!
Volgend jaar EdcampNL nr. 10 live of weer online? Allebei de vormen worden gewaardeerd. Dank voor de organisatie, de creativiteit en alles!
Één reactie op “Onderwijsvitamines op zaterdag”
Klinkt goed. Een unconference.