Menu

Online lessen

20 april 2020 - onderwijs, onderwijs met ICT, onderwijs, MBO, differentieren,
Online lessen

In tijden van de fonetische “K” schrijf ik dit blog. De fonetische “K” van: Quarantaine, Crisis, Calamiteiten, Corona, intensive CARE, Kwaliteitsslag maar ook gewoon van K..- periode. Hoewel deze weken zeker ook positieve zaken naar voren brengen. Denk alleen al aan collega’s  die ik nimmer op enige vorm van digitaal vaardig zijn heb betrapt, nu online lesgeven via Microsoft Teams alsof ze het al jaren doen. Prachtig om te zien.

Op donderdag 12 maart  maakten we, collega’s van Orde en Veiligheid, nog grappen: ”Even de koelkast leeghalen , voordat de school dicht gaat.”  “Ik neem mijn laptop mee naar huis, wie weet of ik hier maandag nog kan zijn,” maar ook:  “Tot in september!” Het  Drenthe College sloot haar deuren op maandag 16 maart. En het voelt zoals minister-president Rutte deze periode noemt als een bizarre werkelijkheid.

De eerste drie weken thuis stonden vooral in het teken, voor mij als DigiCoach, van het bijstaan van collega’s. Fungeren als vraagbaak, webinars voorbereiden en geven, instructiefilmpjes voor studenten maken en les geven en uitzoeken wat het best werkzaam is voor mij maar zeker voor de studenten. Dit deed ik niet alleen. Samen met collegae DigiCoaches, de projecteider, hoofd ICT, mensen van de Servicedesk , HR en communicatie van ons ROC, zijn we een mooi multidisciplinair Team. ICT’ers en ik hebben een heel ander vocabulaire. Webversie ,Appversie, systeemmappen, SSL-certificaten… ik kende die termen niet of nauwelijks, maar zie en hoor ze nu dagelijks voorbijkomen. Ongetwijfeld zullen zij ICT’ers  ook iets opgestoken hebben van ons DigiCoaches en Docenten.

Qua lessen zette ik vanaf de eerste dag  in op een half uur contacttijd voor mijn twee vakken digitale vaardigheden en rekenen. Digitale vaardigheden hoeft in deze periode niet eens meer zo zeer als vak gegeven worden. Studenten zijn elke dag bezig met leren op digitaal gebied; hoe zet ik een filmpje in Teams, hoe kan ik samenwerken in Office, hoe kan ik een document delen, hoe werkt Teams, hoe verstoor ik een les (muten van microfoons van medestudenten waarop de docenten anticiperen en leren hoe dit eenvoudig uit te schakelen is als eigenaar van de meeting) hoe blur ik mijn camera beeld, of nog mooier hoe krijg ik een mooie achtergrond,  hoe maak ik een printscreen, hoe plak ik mijn huiswerk  in OneNote, waar vind ik überhaupt de OneNote enz. enz. Ik zie deze tijd als één grote digitale vaardigheidsles.

Waar ik heel blij mee ben is dat onze opleiding Orde & Veiligheid  gelijk een online lesrooster heeft gemaakt en dat dat rooster ook ging draaien als het eigenlijke rooster in Magister zodat wij de absentie en de bijzonderheden regulier vast kunnen leggen. En zo hebben de studenten ook de structuur die ze gewend zijn.

Af en toe komt een student te laat in de les, bus gemist… Een andere keer maak ik zelf een (gejatte) grap “Je kon zeker het lokaal niet vinden.. “

De contactmomenten vergen veel voorbereiding . Reken minimaal een uur van te voren en een half uur na afloop van de les. Dingen moeten worden klaargezet om binnen Teams te kunnen delen. Ik werk via de Browser Edge en boven in het scherm kan je de websites die je gebruikt vastpinnen (rechtermuisknop) zo kan ik de les op volgorde zetten. Ik moet huiswerk van de studenten nakijken, feedback geven en behandelen in de les.  Verder zet ik een scherm klaar een kwartier voordat de les begint. Mijn microfoon gaat uit en ik deel een scherm via de website van Classroomscreen . Ik zet de timer op 10 minuten. Studenten die van te voren inloggen zien hoeveel tijd ze nog hebben. Een signaal gaat en ik zet mijn microfoon open, camera aan  en ik stop met delen. Ik ben ik beeld! De les begint!

Vastgepinde websites en huiswerk van de studenten dat ik wil delen tijdens de les en het scherm van Classroomscreen.com

Ik leer veel in deze weken. Skypen hield ik nooit van. Nu ik het dagelijks doe, valt alle schroom weg!

Mijn notitieblok dat ik maakte voor een workshop “OneNote” wordt nu gevuld met uitgeschreven lessen.

Mijn les start elke keer met het  checken van de aanwezigen. Ik heb een notitieblok voor me liggen met de namen. Ik zie mensen het lokaal binnen komen, begroet en noteer ze. Vervolgens check ik de lijst en laat iedereen zich even melden waarbij de camera aandoen een verplicht nummer is. Even contact is zo belangrijk. Het volgende onderdeel van de les bestaat uit het vertellen wat we deze les gaan doen en of we beginnen met digitale vaardigheden of met rekenen. Het is voor mij een soort terug in de tijd. Elke les staat helemaal uitgeschreven in mijn notitieblok voor me, opdat ik niks vergeet. Ik noteer nog net geen lesdoelen zoals ik 35 geleden tijdens de opleiding bij elke les moest doen.

Vanochtend gaf ik ook les. Ik weet dat de jongens en meiden druk zijn met en zenuwachtig zijn voor hun aanstaande BOA -examen en zag dat 8 van de 21 studenten niet hun rekenhuiswerk hadden gemaakt. Tijdens de reguliere les check je door door de klas te lopen en te vragen naar het waarom, hoe en wat. Nu moet ik vóór de les in studiemeter bij elke student checken of het huiswerk is gemaakt. Dit kost veel tijd, maar doe ik het niet dan vermoed ik dat sommigen het niet meer maken.

Ik los dingen op, niet door boos te worden of dreigementen te uiten. Vandaag moesten de 8 mensen die geen huiswerk gemaakt hadden mij direct een privé chatbericht sturen met de reden van het niet maken. Dit was gelijk weer een mooie digitale oefening. Na de les reageer ik daar dan persoonlijk op. Iedereen had  een geldige reden.  Twee gaven aan dat ze niet weten waar ze het huiswerk hadden moeten vinden. Dit is voor mij een teken om  dat de volgende les nog eens  te laten zien waar het staat. De kanalen, de vakken, de opdrachten. De één pikt het sneller op dan de ander.

Structuur binnen het Team voor studenten is essentieel. Één keer uitleggen wil niet zeggen dat men het allemaal snapt. Herhalen is een must.

Deden we al eens een Forms en een Quizizz, vandaag was het tijd voor een Padlet.  De studenten hebben allang door dat een QR-code sneller is dan een link in een mail of het zelf typen van de URL dus dat werkt perfect.  Elke les probeer ik iets interactiefs te doen.

Aan het eind van de online les zeg ik dat de les voorbij is en dat iedereen die nog wat te vertellen of te vragen heeft mag blijven hangen , dat ik ook buiten de lessen te bereiken ben , het liefst via de chat binnen Teams en als je niks meer hoeft halen of brengen dat je het lokaal mag verlaten.

Er zijn er altijd een aantal die blijven hangen. En uiteindelijk laat ik ze ophangen waarna ik vervolgens zelf het lokaal verlaat.

Studenten geven aan  dat ze het liefst ’s ochtends lessen willen, de middag dan voor huiswerk of eigen zaken hebben. Ze zouden wat meer de lessen op elkaar aangesloten willen zien en ze willen graag dat elke docent dezelfde structuur heeft. Het huiswerk op dezelfde  manier aan ze geeft . Wel noemden ze uitdrukkelijk (en ik vergelijk dat met tijden dat opeens ALLE docenten tegelijk met Kahoot gingen werken ) dat ze van veel docenten de opdracht krijgen om huiswerk te maken in de vorm van een filmpje. Dat zien ze graag anders.

En wat ik allemaal doe naast de online les en zijn voorbereidingen? Contact hebben met  studenten die toch nog iets persoonlijks willen vertellen of vragen. Contact met mijn eigen LOB-studenten over examens en afronden van de opleiding. Huiswerk nakijken.  Collega’s van andere afdelingen die ooit eens bij mij in een workshop zaten bellen me. Vergaderen met eigen onderwijsteam en met digitaal samengesteld team. Mezelf ontwikkelen met dingen die ik nog niet wist. Veel Youtube filmpjes kijken over dingen die ik in de les kan doen, minecraft for education ontdekken, enz. en oh ja… contact met klassen die ik nog niet lesgeef binnen TEAMS, maar die ik wel in het reguliere rooster heb staan die geef ik op afstand opdrachten, ik kijk hun huiswerk na en ik (beantwoord) mail.

Volgend jaar alles en iedereen in TEAMS zou ik zeggen. Alles op één plek. Behalve magister. Dit kan al wel maar koppeling voldoet (nog) niet aan de voorwaarden van de AVG (privacy)

Deze hele periode voel ik me drukker en meer gestrestst dan wanneer ik fysiek naar school ga . Er is zoveel waar je bewust aan moet denken; is iedereen aanwezig, waarom niet, welke acties moet ik doen om iemand wel in mijn les te krijgen, overleggen met collega’s, wil ik niet teveel, of doe ik juist te weinig, is teveel structuur niet te saai, of ligt dat aan mijzelf? Heeft iedereen het huiswerk gemaakt? Hoe kijk ik het snelst na, hoe geef ik feedback. Wat doe ik met studenten die structureel hun huiswerk niet doen? Snappen ze het wel? Of hebben ze geen zin? Hoe kom ik daar achter? Hoe houd ik met iedereen contact en hoe krijgt iedereen even aandacht zonder dat het te lang duurt voor anderen.

Ik leer elke dag! En ik geniet er van! Nee dus zeker geen K..-periode , maar ik wil wel graag weer fysiek naar school en terug naar wat in februari nog normaal was 😊

Please follow and like us:

Één reactie op “Online lessen

Jakob Veldman

Mooi gedaan Petra, het gevoel is zo herkenbaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.