
Al jaren geef ik het vak rekenen aan MBO2 en 3-studenten. De methode die we het meest gebruiken is die van Deviant. “Startrekenen online”. Uitleg en sommen zet ik in een OneNote gekoppeld aan Teams en elke “normale” les start ik met een YouTube filmpje over het onderwerp dat die dag aan de orde komt. Ik werk zo al jaren en dus ook in deze tijd van afstandsleren. Vaak ben ik in discussie met een student over de interpretatie van een som. Vorige week kreeg ik een vraag over de volgende som:
Het is een som uit domein 4 “verbanden” 2f. De student was er heilig van overtuigd dat het antwoord 2013 zou moeten zijn en ik kon niet voldoende uitleggen dat dat niet het geval is. Dus riep ik via twitter de hulp in van tweeps met een wiskunde achtergrond of meer ervaring of gewoon slimmer dan ikzelf 😉 Ik deel hier de antwoorden en uitleggen die ik kreeg. Sinds kort gebruik ik de tool Snagit , waarmee ik kan anonimiseren in een handomdraai. Van een post die veel verder doorloopt dan het beeldscherm kan ik gewoon een screencapture maken en daarna opslaan als foto. Ideaal!
Zie hieronder het resultaat van het tweetverkeer en de lange afbeelding.
Wat ik hier precies boven schrijf .. de student raakt in de war van dit soort sommen. Het gaat knagen aan zijn zelfvertrouwen. En wat ik al jaren geleden in een blog schreef… een goed cijfer halen voor het vak rekenen is ook vooral een kwestie van vertrouwen en geloven in jezelf ,logisch denken, stap voor stap tot een oplossing komen.
Met de student die me dit vroeg heb ik uiteraard ge-videobeld. Hij vond het een soort “instinker” en snapte uiteindelijk dat het antwoord 2013 niet correct is.
Mooi dat ik deze vraag kreeg van de HTV-student, mooi dat ik zoveel hulp op twitter kreeg zodat ik mijn student op het goede spoor kon zetten.
Dank allen! En daarom houd ik van Twitter. ❤