
We zijn een aantal weken op weg en mijn beide eerstejaarsgroepen van de opleiding Orde & Veiligheid en ik zijn aan elkaar gewend. Ik geef ze beide groepen twee uren ICT en drie uren rekenen per week. De ene groep is sociaal , goed voor elkaar en voor de docent , meewerkend en serieus met de opleiding bezig. In die groep zitten o.a. drie Turkse jongens, een slechthorende Irakees en een groot aantal meiden. Een goede mix. In balans zou men kunnen zeggen. De rest van dit blog zal ik ze groep A noemen. De andere groep, groep B zeg maar, heeft zijn draai nog niet gevonden. Een groep met instromers vanuit andere MBO-opleidingen, jonkies vers vanaf het vmbo, veel ( extreem) goede rekenaars en een handvol leerlingen met gierende hormonen. In deze klas is de rust en veiligheid (nog) ver te zoeken. Deze groep is een uitdaging!
Groep A is een prima groep om tools op te testen qua bruikbaarheid voor de MBO2-doelgroep. Groep B is van een ander kaliber. Als ze het leuk vinden en ze zien er de noodzaak van in en ik weet goed over te brengen dat ze er zelf ook iets aan hebben, dan doen ze mee. En dan zijn ze fanatieker en origineler dan groep A. Door dat grote verschil zijn mijn lessen met het zelfde thema , totaal verschillend qua dynamiek .
Het verschil in de groepen kwam vorige week ook nog eens tot uiting na het stellen van de volgende vraag : “ Moeten de SeeSaw-verslagen openbaar voor de hele klas “ Het zou zo leuk zijn als we SeeSaw net als Facebook zouden kunnen gebruiken. Elkaars verslag liken ❤️ en op elkaar kunnen reageren…..van elkaar kunnen leren….
Wat de klassen allebei wel willen is hun mobieltje gebruiken. Ik stelde de vraag via Mentimeter. Ook weer zo’n easy-access-tool. Op hun gsm of op de pc naar ‘ govote.at’ , code invoeren en stemmen. Veel makkelijker en sneller als vroeger…ja of nee schrijven op een papiertje, papiertjes inzamelen, vrijwilliger voor het bord en turven.
Via de beamer kan iedereen de stemming volgen . Bij groep A ontbraken zes leerlingen. Dat moet ik er even bijzegen, maar de uitslag is denk ik wel representatief .
Komende periode gaan beide groepen dus anders met SeeSaw , het digitaal portfolio om. Ook wel weer mooi zo’ n verschil. Op de vraag of andere docenten ook leesrechten moeten krijgen antwoordden beide groepen met Nee. Dat gaan we respecteren. Wel hoop ik dat ik dat om kan buigen naar een ‘ JA’ in verloop van tijd. Ik wil ook graag dat mijn collega’s de mooie verhalen lezen, zien of kunnen beluisteren.