Menu

Styluspennen voor meer betrokkenheid

9 september 2015 - aantal blogs
Styluspennen voor meer betrokkenheid

20150903_145835182_iOSTijdens het lezen van het boek van Marcel de Leeuwe en Wilfred Rubens ‘Social Learning en leren met Sociale Media’ kreeg ik een ingeving hoe ik mijn pioniersjaar zou kunnen beginnen. Ik weet niet meer precies WAT mij triggerde maar ergens in hoofdstuk 2 of 3 dwaalden mijn gedachten af en een idee werd geboren. 🙂

Om mijn thema van het pioniersschap (onderwijsbetrokkenheid vergroten van Entree- en MBO2- leerlingen) direct goed neer te kunnen zetten aan het begin van het schooljaar, had ik het idee  om alle URLS die nodig zijn voor de leerlingen van het Drenthe College , zodat ze hun mail en lesrooster goed kunnen bijhouden, op een pen te laten drukken!

Het zijn maar drie adressen die ze moeten onthouden. Van collega’s verneem ik dat ook zij het soms ingewikkeld vinden , die ‘ICT-dingen’ . Dus mooi twee vliegen in een  klap. EN collega’s informeren EN de nieuwe eerste jaarsleerling een extra stimulans geven om het mailadres en magister te gaan gebruiken.

In de zomervakantie vroeg ik vier offertes aan bij vier verschillende bedrijven . Natuurlijk allemaal online 😉  Twee bedrijven haakten gelijk af toen ik ze liet weten dat ik het volgende op de pennen wou hebben:oorspronkelijke tekst styluspen

 

20150903_145835182_iOS

DC.SWP.NL 12345@student.drenthecollege.nl

Daar heb ik niks meer van gehoord . Twee andere bedrijven mailden wel keurig terug met  dat wat ik wou, niet mogelijk is helaas. Vandaar dat ik tot het volgende ontwerp kwam :

(zie foto)

 

 

Met een van die bedrijven ben ik verder in zee gegaan. Met als resultaat: 1000 pennen bedrukt met de info waarvan ik denk dat er behoefte aan is.20150903_145735127_iOS 20150903_151515403_iOS

Gisteren heb ik samen met een medewerker van de receptie een pen in het postvak gedaan van al het  personeel van Ciciero. Een pen met een begeleidend briefje. Op het briefje staat het volgende:

 

Assen, 6 september 2015

Dag collega,

Komend schooljaar ben ik een van de MBO-onderwijspioniers van de onderwijscoöperatie. ( www.onderwijscooperatie.nl) Mijn doel is om de onderwijsbetrokkenheid van Entree- en MBO2- leerlingen te vergroten. Ik probeer dit te bereiken mbv digitale didactiek. Leerlingen weten vaak niet hoe ze op een snelle manier thuis , zonder dat ze de VMware (VIEWsoftware) hoeven installeren , hun docent  kunnen mailen of hun  lesrooster kunnen checken. Daarom heb ik op styluspennen de URL’s laten drukken.

DC.SWP.NL ( buiten de view naar magister op Windows / Microsoft apparaten)

student.drenthecollege.nl (studentenpagina DC)

Deelnemersnummer@student.drenthecollege.nl ( mailadres van onze leerlingen)

Ook kan de studentenmail  eenvoudig gekoppeld worden aan de privémail, zodat ze  een mailtje vanuit school nooit hoeven missen.

Deze pennenactie is mijn eerste activiteit als onderwijspionier. Het hele jaar zal ik over het pioniersschap bloggen. Op www.onderwijspioniers.nl maar ook op mijn eigen blog op www.petraholstein.nl  en via twitter @petrabhd . Voor tips en vragen ben ik te bereiken via de mail.

Petra Holstein

Docent rekenen en ICT bij Orde & Veiligheid
Docent ICT bij Horeca

P.Holstein@drenthecollege.nl

20150903_145256745_iOS 20150903_145332225_iOS 20150903_151806000_iOS

 

Volgende week krijgen alle MBO2- en alle Entree- leerlingen van locatie Cicero  deze styluspen.

Inmiddels weet ik  hoeveel pennen er moeten naar afdeling Handel, Zorg / Welzijn en Entree. De pennen voor  Orde en Veiligheid en Horeca  geef ik zelf tijdens de les. Ik hoop zo te bereiken  dat leerlingen betrokkenheid gaan voelen omdat ze weten welke stappen ze moeten zetten. Dat ze meer inzicht krijgen in hun eigen leerproces . Een heel voorzichtig klein stapje is dit misschien, maar vele kleine stapjes maken samen een REUZEstap.

 

 

 

 

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.