Menu

Tussen acceptatie en van start gaan (onderwijspionier)

25 augustus 2015 - aantal blogs
Tussen acceptatie en van start gaan (onderwijspionier)

20150825_073039704_iOS

Natuurlijk ben ik blij dat mijn idee om leerlingen van Entree en MBO2 betrokkener te krijgen bij het onderwijs is geaccepteerd. Het is echter geen doel op zich. Het werkelijke doel is het terugdringen van vroegtijdig schoolverzuim doordat leerlingen betrokkener zijn, succeservaringen gaan krijgen en hun opleiding succesvol zullen afmaken. Misschien is dit veel te naïef gedacht….. We zullen zien.

Twee jaar geleden gaf ik Di-Va lessen. Lessen Digitale Vaardigheid. Zie hier de prezi die ik destijds maakte van de tools die ik aan bod liet komen.Ik gaf die lessen aan een  niveau 1 klas winkelassistenten en merkte dat ze door dit vak en deze aanpak ook opener stonden voor veranderingen in het lesstofaanbod bij andere vakken. De leerlingen werden flexibeler en ervaarden  dat schoolse dingen ook wel eens leuk kunnen zijn.

Nadat mijn idee was geaccepteerd door de Onderwijscoopertie kreeg ik een coach toegewezen. De kennismaking is een paar weken voor de vakantie geweest . Heel toevallig is een collega uit een andere sector maar wel op dezelfde locatie ook onderwijspionier dit jaar. Heel fijn voor de coach ( dubbele afspraak zonder extra reistijd) en fijn voor ons ( samen reizen naar de vier bijeenkomsten)

Al jaren put ik uit het prachtige werk van  Ashwin Brouwer en diens website www.socialmediainhetmbo.nl. Ashwin was ook een onderwijspionier.Ik heb ook een bijdrage geleverd aan alle drie de praktijkboekjes van Ashwin en Willem Karssenberg. Ik volg mensen op twitter die veel tips geven over tools, online zijn en tweeten over  alle voor mij interessante zaken op onderwijsgebied. En zo viel mijn oog op een drietal boeken / publicaties die ik inmiddels gelezen heb en die ik hieronder kort zal bespreken.

In juni stond in de Volkskrant het artikel ‘ VMBO’er profiteert minder van digitale media’ .Een VMBO’er komt veelal later in het MBO terecht, dus eigenlijk moet ik, moeten wij als MBO een ingang zien te vinden. Mijn ideeën werden dus mooi onderbouwd! Het artikel was gebaseerd op de Monitor Jeugd en media 2015.

20150825_073050536_iOS

1. Monitor Jeugd en Media 2015

Deze publicatie van Kennisnet en Mediawijzer.net heeft er voor gekozen om jongeren in te delen in: verschillen per leeftijd, verschillen per  geslacht en verschillen per onderwijsniveau. Deze laatste groep is voor mij het interessantst. Mijn MBO-doelgroep lijken Google wel te gebruiken om iets op te zoeken, maar verder doen ze weinig met hun device waar het schoolse dingen aangaat. Oldskool aantekeningen maken vinden ze handiger. Ze gebruiken tablets en game consoles en kijken meer TV dan de andere onderwijsniveaus. Ze benaderen de docenten via Facebook en mail . De’ drive ‘van de leerlingen om social media te gebruiken  is minder dan leeftijdsgenoten van de HAVO of hoger. Hoe hoger het onderwijsniveau, hoe positiever is de houding t.o.v. De school.  Dit is ook een mooi aanknopingspunt voor mijn pionierswerk…hoe kan ik dat verbeteren en wat ik ook zeker ga gebruiken is dat de vmbo- leerlingen meer behoefte hebben aan visuele beelden bij en tijdens de uitleg.

20150825_073100457_iOS

2. #mediawijheid in de klas – Patrick Koning

Dit boek is geschreven door een docent uit het MBO. Hij benadert eigenlijk het thema van drie kanten: de maatschappelijke context, de persoonlijke context en de vak- of beroepscontext. Het is erg leesbaar geschreven en staat boordevol tips die je gelijk in het (MBO-)onderwijs kan toepassen. De interviews met voorlopers op Social Mediagebied zijn boeiend en heel goed bedacht vind in de content online, waar je de filmpjes, tools etc. kan vinden die in het boek worden omschreven.  Hoe gaan de leerlingen om met digitaal materiaal? Dat doen ze door te consumeren, te participeren en te produceren. Patrick geeft duidelijk les aan leerlingen met een hoger denkniveau dan ik, niet alles is direct toepasbaar in niveau 1 en 2, maar belangrijk is dat het me inspireert. Ik kom op nieuwe ideeën, ik zoek vervangende tools, die WEL inzetbaar zijn.  Gebruik niet alles, doe wat bij jouw (doel)groep past, houd het overzichtelijk.. Dat is een veelgehoorde tip, en daar ben ik het mee eens!

20150825_073110454_iOS

3. Social learning en leren met sociale media – Marcel de Leeuwe en Wilfred Rubens

Dit boek gaat in op de achtergronden , de theorieën en de geschiedenis van de sociale media. De schrijfstijl is als van een studieboek. Er komen wat tools aan bod maar dat is niet het doel. Het boek is met zijn voorbeelden wat meer gericht op het HBO. Voor mijn Entree- en MBO2- leerlingen de ver-van-mijn-bed-show. Een prachtig naslagwerk  echter voor mij en het inspireerde me zo  dat ik tijdens het lezen op  het idee kwam hoe ik het thema van mijn onderwijspionierschap op de kaart zou kunnen zetten .

Daarover meer in een  volgend blog.

Één reactie op “Tussen acceptatie en van start gaan (onderwijspionier)

Marcel de Leeuwe

Hoi Petra,

Wat een eer dat je zo in ons boek duikt! En ontzettend leuk om op je blog je hele rits aan ervaringen en ideeën te lezen die jij als ‘onderwijspionier’ meemaakt en krijgt. Dank je wel voor het delen.

Geniet van al je mooie ervaringen en heel veel succes!

Hartelijke groeten,

Marcel de Leeuwe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.