
Vandaag schoof ik voor het eerst aan bij een bijeenkomst van “Digitaal Burgerschap”. ( Later in dit blog verkort weergegeven als DBS) Eén van de acht projecten hangend aan de kapstok “Doorpakken op digitalisering” van SaMBO- ICT en Kennisnet.
Op de website van Sambo-ict is hier veel informatie over te vinden te vinden.
Een mooie samenstelling van mensen van verschillende ROC’s in verschillende functies. Allemaal met hetzelfde doel: hoe zetten we burgerschap en digitaal burgerschap in het bijzonder op onze MBO-kaart.
Binnen deze projectgroep staan thema’s als leermiddelen, professionalisering van docenten , metadatering en een stukje PR op de agenda.
Veel voor mij nieuwe termen, practoraten en practors, namen van deskundigen, keuzedelen en links naar websites kwamen voorbij.
Zo werd “Embrace TEC ” van het Summa College speciaal genoemd als zijnde een fantastisch keuzedeel wat wel wat aandacht verdient. Technologie , Entrepeneursschap en Creativiteit. Studenten leren hier waar hun talenten liggen. Fantastisch!
We zoeken verbinding met LLO (leven lang ontwikkelen) en de term digistarter werd gebruikt. Vaak spreken we over “digibeet” , deelnemers of studenten die niet vaardig zijn op digitaal gebied, maar dan diskwalificeer je direct. Een digistarter staat aan het begin van zijn of haar digitale loopbaan. Vandaag was ik natuurlijk ook een letterlijke digi(taal burgerschap)-starter.
Vanuit het Noorderpoort is Marlies Blaauw bezig met een leerlijn DBS met daaraan gekoppeld een train de trainer- achtige module om die leerlijn goed in te zetten. Ook is ze een leerlijn aan het ontwikkelen voor de digistarter. Hoe mooi is het dat precies mijn project “DiVa in elk curriculum” daar ook over gaat. Mijn doel is om in elk curriculum het vak digitale vaardigheid in de breedste zin van het woord, gekoppeld aan de 21e -eeuwse vaardigheden en mediawijsheid in het leerplanschema te krijgen van elke eerstejaars opleiding. De docent is dan tevens de uitgelezen persoon om DigiCoach in zijn of haar eigen team te zijn. Binnenkort gaan Marlies Blaauw , Harriët Leget van Kennisnet en ik proberen krachten te bundelen. Mooi hoe Henriet als verbinder gelijk kansen zag. Een prachtige bijvangst van vandaag! Hier word ik blij van! 😊
Ook kwam de vraag voorbij hoe docenten te enthousiasmeren. Tech-platformen zoals Facebook zijn minder geschikt in verband met de AVG , hoe interessant ook! Onlangs werd ik lid van de MBO-LOB groep. Zeer bruikbare voorbeelden van lessen en ideeën worden daar gedeeld. Het alternatief is binnenkort binnen handbereik: begin maart wordt een nieuw platform gelanceerd genaamd “MBO-Connect”. Daarin komen vakcommunities voor professionals op non profit basis. Informeel samenkomen met je vakbroeders en -zusters. Regie, verantwoordelijkheid en controle dat willen wij docenten graag. Laten we daar met zijn allen elkaar gaan inspireren.
Een doel van DBS is om eind juni minimaal 20 lessen of lesbrieven komen te staan in Wikiwijs over digitaal burgerschap. Er komt nog een Wikiwijs format en we gaan nog afspraken maken omtrent zichtbaarheid van ROC’s qua logo’s en namen. En over wie of hoe we gaan publiceren. Daarover later meer.
Hoe zorg je er nou voor dat dingen gaan landen , dat het een onderdeel van het DNA wordt van de instelling waar je werkt. Paulo Moekotte ontwikkelde een whitepaper “i-coaching in het MBO” Binnen mijn eigen ROC sluit het Digitaal Burgerschap perfect aan bij de missie en visie. Meer dan een diploma en iedereen is welkom.
Kunnen we het roer omgooien en wordt het vak burgerschap weer een vak gegeven door burgerschapsdocenten. Gezien de tijd waarin we leven en de verschillen in kansen die ontstaan bij aanhakende en afhakende studenten, zou het geen onmogelijke opgave moeten zijn om (digitaal-) burgerschap te laten shinen in het MBO. Let’s do it!