Menu

zes vragen aan mij over open leermiddelen

3 maart 2021 - aantal blogs
zes vragen aan mij over open leermiddelen
  1. Wie ben je en waar werk je?

Mijn naam is Petra Holstein. Ik ben docent rekenen en digitale vaardigheden op het Drenthe College in Assen, tevens ben ik DigiCoach op de locatie, maar ook DC-breed en sinds december 2018 mag ik me Nationaal MediaCoach noemen.

  1. Welke leermaterialen deel je?

Mijn doel is het onderwijs zo aantrekkelijk, gevarieerd en up to date mogelijk  aan te bieden. Ik laat me inspireren door collegae in de breedste zin van het woord op allerlei social media. Ik schrijf ook af en toe een blog op mijn website www.petraholstein.nl. Alles wat ik ontdek, wil ik met anderen delen zodat zij er ook iets aan hebben. Leuke lessen van anderen die gedeeld worden deel ik met collega’s. (via Teams) Dan maakt het niet uit of het burgerschap, Nederlands of een ander vak is. Instructiefilmpjes van anderen of van mezelf, PowerPoints, als er vraag naar is deel ik het. Ik deel sinds kort ook (reken-)lessen via LessonUp. En een heel jaar  digitale vaardigheden voor niveau 1 en 2, twee lesuren per week,  deel ik met collega’s. Het verder delen, buiten de organisatie  gebeurt als het qua lay out wat meer gestroomlijnd is. Ik vind dat dan de kwaliteit hoger moet liggen. Er moet dan een look en feel van ons ROC zichtbaar zijn.   Een handboekje over blended learning, met allerlei tips deelde ik in september met al mijn DC collega docenten en op Twitter.

 

 

  1. Wat heeft gemaakt dat je je leermaterialen deelt?

Delen is een soort innerlijke drang. Als ik enthousiast voor of over  iets of iemand ben, dan wil ik dat zo veel mogelijk mensen daar kennis van nemen. Ik plaats het op verschillende sociale  media.  Ieder moet dan zelf maar doen wat hij er mee wil doen. Ik probeer dingen uit die ik vooral van twitter haal en maak het op maat voor mijn eigen vak, opleiding of ROC. Zo denk ik bijvoorbeeld een poos na over de vraag van studenten… “waar hebben we digitale vaardigheden voor nodig.” Uiteindelijk kom ik met een koppeling naar de 21e eeuwse vaardigheden en link ik het aan het beroepsveld. Ik laat het meerdere malen terugkomen. Sinds ik dit zo aanpak krijg ik nooit de vraag of opmerking meer dat mijn lessen zinloos zijn. Steeds op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen  Ik heb wel eens gezegd dat het waarschijnlijk zo’n gevoel is die missionarissen vroeger hadden toen ze het Christendom uitdroegen 😉  De innerlijke drang om  het goede woord door te geven. Mijn waarheid, wat betekent dat ik me uiteraard bewust ben van het feit dat er meerdere waarheden naast elkaar kunnen bestaan en worden uitgevoerd.

  1. Deel je met het oog op studenten of docenten?

De student heb ik altijd als eindgebruiker voor ogen. En daardoor  wil ik good practices ook graag delen met collega’s. Zo deel ik graag ervaringen in workshops. Bijvoorbeeld over PowerPoint of Teams. De lessen digitale vaardigheden met 21e eeuwse vaardigheden en mediawijsheid deel ik met mijn collega’s omdat ik er van overtuigd ben dat het vak zoveel meer is dan alleen ICT-basisvaardigheden. Motivatie van de student wil ik vergroten. Waar IK blij van word, worden anderen ook vaak blij van!

 

  1. Wat is je beste tip aan docenten die het ook overwegen?

Mijn beste tip is, sluit je aan bij onderwijsgroepen op Facebook en op andere social media. Er zijn vaak veel enthousiaste collega’s te vinden, die je positief kunnen beïnvloeden. Je hoeft niet alles gelijk toe te passen ,maar pas het aan aan jouw doelgroep en probeer es iets kleins uit. Nog een tip is, volg workshops van collegá’s. Ook daar haal je veel uit die je kan inzetten in je online les. Als Microsoft Innovative Educator Expert ken ik veel andere Micrososft experts die me verder kunnen helpen mocht ik met iets vastlopen.  Binnen je eigen ROC kan je veel delen, niet alles hoeft een perfect eindproduct te zijn. Cluster je als vakdocenten en blijf ontwikkelen. Niks is ooit helemaal af. Netwerken en bruggen slaan . In verbinding komen.

  1. Welke opdracht wil je ons, team leermiddelen, meegeven?

Deel meer dan alleen tools. Ga ook eens in overleg met studenten, zorg dat er docenten in de werkgroep zitten die nog dagelijks met studenten werken. Probeer alles eerst uit en duidt verschillende gebruiksmogelijkheden. Wees zichtbaar niet alleen op Linked In, op dit moment zijn er inspirerende groepen op facebook die veel materiaal delen. Wees zichtbaar  en laagdrempelig. Zo praktisch mogelijk.    Vertrouwen, durven en groeien zijn woorden waar we met zijn allen inhoud aan kunnen geven. Streef naar het beste en hoogst haalbare.

 

Lees hier ook de andere interviews op de  Sambo-ICT site!:

2 reacties op “zes vragen aan mij over open leermiddelen

Pia Niemeijer

Dank je voor het interview. Vooral de tip over aansluiting bij onderwijsgroepen op Facebook e.d. is zeer waardevol. Door contacten met anderen leer je ontzettend veel

Wilma de Vrieze

Heel herkenbaar Petra, fijn om over je passie te lezen en je draagt het echt uit! Dank voor het delen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.